De motorgeschiedenis van Triumph begint volgens alle historici officieel in 1902, maar een eerder prototype werpt nieuw licht op het prille begin van de Britse motorfietsfabrikant. Een frame van een Triumph fiets met een inbouwblok van het Belgische Minerva vormden in 1901 Triumphs eerste prototype.
Triumph-verzamelaar Dick Shepherd had de hardnekkige geruchten van het eerste prototype vanzelfsprekend ook vernomen. Triumph bouwde het model voor de UK Motorcycle Live Show om de interesse van het grote publiek te peilen. Concreet werd het voor Shepherd pas toen een vriend hem benaderde om een speciale Triumph te onderzoeken. Op basis van de motornummers van Minerva was de eencilinder tot 1901 terug te voeren. Bovendien beschikt de motorfiets over details die niet zijn terug te vinden op de eerste productiemodellen. Een document uit 1937 waarin Triumph de echtheid van de motorfiets bevestigt, maakt het bewijs rond.
Het prototype is ondertussen in nieuwstaat gebracht. Triumph heeft zelfs grote plannen met de krasse oude knar. Op 14 december gaat de motorfiets zijn eerste meters maken in meer dan honderd jaar bij de Triumph Factory Visitor Experience in Hinckley. Direct daarna gaat de klassieker weer met pensioen in hetzelfde bezoekerscentrum. Dat is gratis te bezoeken van woensdag tot zondag van tien tot half vijf.