Segale-Honda 650 Supermono: een racer voor op straat
Luigi Segale was een van de eerste Honda-dealers in Italië. Eind jaren zeventig bouwde deze techneut speciale frames voor de Formule 1 TT en het WK endurance. Met de Honda 650 Segale Supermono op basis van de Dominator 650 schiep hij de natte droom van iedere Sound of Singles-fan.
Begin jaren tachtig bood Segale een speciaal frame aan voor de viercilinders van Honda, Suzuki en Kawasaki. Dankzij de flexibiliteit van zijn constructie was het geschikt voor motorblokken van 550 tot 1.100 cc. In zijn beste tijden in de jaren tachtig moet Segale zo’n tachtig van deze framekits hebben gemaakt voor coureurs uit alle windstreken. Voor straatrijders had hij in die tijd echter geen belangstelling. Dat veranderde begin jaren negentig, en wel met de motorfiets die de hoofdrol speelt in dit verhaal, een voor straatgebruik gehomologeerde racer met een volle stroomlijn en het motorblok van een Honda Dominator. Geen toeval, want de in 2006 op 76-jarige leeftijd overleden Segale heeft altijd een bijzondere band met het merk Honda gehad. Via zijn zoon Massimo, die in het Italiaanse Vigevano een Honda-dealerschap heeft, hebben we nog proberen te achterhalen hoeveel van deze Honda’s zijn vader heeft gemaakt, maar tevergeefs. Het framenummer van dit exemplaar ligt onder de 25, een erg zeldzame verschijning dus.
Benieuwd naar het verhaal achter de Segale-Honda 650 Supermono, en hoe deze rijdt? In Het Motorrijwiel 193 lees je de uitgebreide reportage! Interesse in een abonnement? Klik dan hier.