Restauratie Martin Schalkwijk
De door Martin Schalkwijk routineus, maar perfect gerestaureerde BSA’s zijn mondiale prijspakkers. Toch was ook voor Schalkwijk alle begin moeilijk, al zie je dat niet af aan deze smetteloze B34, die het absolute begin markeert van zijn BSA-voorliefde. Zelf restauratieplannen? Leer van Schalkwijks eerste stapjes.
In de jaren negentig sleutelt Martin Schalkwijk al zijn hele werkbare leven aan motoren. Het modernste spul kent geen geheimen voor hem, maar oude motoren beginnen steeds harder aan hem te trekken. De schoonheid, de eenvoud en de effectiviteit van de techniek, het pure en het tijdloze krijgen hem in de greep. Puur toeval drijft hem in de armen van BSA. Een samen met een collega gekochte grote partij klassiekers en onderdelen wordt heel simpel verdeeld. Alles van Triumph gaat naar de collega, Schalkwijk krijgt alles van BSA en de rest gaat direct de verkoop in. Het is het begin van een proces dat uitmondt in de status van absolute BSA-specialist. Zijn bedrijf Germa Motoren in Aalsmeer hoest elk jaar zo’n vijf à zes perfect gerestaureerde BSA’s op, maar het begint dus allemaal met deze B34.
Hoe verliep het restauratieproces van zijn B34? En welke restauratietips heeft Schalkwijk? Je leest het in Het Motorrijwiel 183. Nog geen abonnee? Klik dan hier.