Nadat ik eerder in de gelegenheid was een ritje te maken op een zeldzame en originele Royal Enfield Interceptor nodigde mijn motorvriend Henk Noordbruis mij afgelopen zomer uit om kennis te maken met een exemplaar dat pas echt uniek is: een Rickman Royal Enfield Interceptor. Een schitterende machine, die op het eerste gezicht nieuw uit de showroom lijkt te zijn gereden.
Henk Noordbruis is al zijn hele leven een fanatiek motorenthousiast, met als bijzondere eigenschap het feit dat hij veel van de motoren die hij ooit aanschafte nog steeds heeft. Hoe vaak hoor je niet ‘Die had ik nooit moeten verkopen’ of ‘Ik wou dat ik die nog had’. Dat vond Henk ook in veel gevallen en daarom bezit hij nu een bijzondere verzameling van 21 motorfietsen. Je zou dus denken dat hij zo’n beetje elke fiets bezit die hij zich kan wensen. Toch komt er af en toe nog een bij die al jaren op zijn verlanglijstje staat, zoals een klassieke Royal Enfield Interceptor uit de jaren zestig. “Zo zocht ik ook een Royal Enfield Interceptor Stage 2, een behoorlijk zeldzaam model, zeker in ons land. Vandaar dat ik ook mijn Schotse vrienden Mel en Euan McGilp vroeg ernaar uit te kijken. Zij brachten mij op het spoor van deze Rickman-uitvoering. Hoewel ik een standaard Enfield zocht, voelde ik mij meteen aangetrokken tot dit unieke model. Deze motor was ooit nieuw door Rickman geleverd aan Tony Higgins, een begaafde techneut, die deel uitmaakte van het ontwerpteam van het beroemde Concorde straalvliegtuig. Na zijn overlijden belandde de motor bij zijn dochter. Inmiddels had een Engelse journalist van het blad Classic Bike Guide er een verhaal over geschreven, maar dat was nog niet gepubliceerd toen ik hem op het spoor kwam, dus was het belangrijk om snel toe te slaan, want met de publiciteit in zo’n gerenommeerd blad zouden er ongetwijfeld meer kapers op de kust zijn gekomen, waardoor zo’n uniek collectors item niet goedkoper zou worden.”
Gelukkig is Noordbruis dus net op tijd en weet hij de Rickman-uitvoering te bemachtigen. Maar wat is nou het verhaal achter deze bijzondere fiets, en hoe rijdt ‘ie? Dat lees je natuurlijk in Het Motorrijwiel 188. Nog geen abonnee? Klik dan hier.