Reportage Moto Guzzi Daytona 1000
Moto Guzzi luidt met de Daytona 1000 in 1992 een ommekeer in. De serieproductie wordt geïnitieerd door Dr. John Wittner, een racende tandarts uit Philadelphia. Met zijn tweekleps BoTT-Guzzi rijdt hij in de tweede helft van de jaren tachtig op de circuits van Amerika, en jaagt hij onder meer de Japanners flink angst aan.
Wittner had in 1986 al zijn geld op één kaart gezet met de investering in een vliegticket naar Italië. Achteraf blijkt het de juiste beslissing. In de jaren daarvoor maakt Wittner – respectvol aangesproken als Dr. John – naam op de Amerikaanse circuits. Hij heeft altijd motoren getuned en ermee geracet, eerst met Harleys, tot hij in 1983 een Moto Guzzi Le Mans koopt. “Het model beviel me en had net als de mij bekende Harleys een motorblok met stoterstangen. Techniek die geen verrassingen voor me had.” Wittner wil in die tijd een endurance-team beginnen. “Ik had al een paar Guzzi’s gehad en wist dat ze de perfecte basis zouden vormen voor een endurance-racer”, zegt hij. In het allereerste jaar, 1984, is zijn team direct goed voor een sensatie. Het team finisht elke race in de middenklasse en pakt aan het eind van het seizoen het kampioenschap. In 1985 verkoopt Dr. John zijn tandartspraktijk om zich volledig te concentreren op het racen. Met zijn handen helemaal vrij voor de racerij verloopt het raceseizoen absoluut geweldig. In dertien wedstrijden pakt het team – voor een hele vloot Japanse viercilinders – de Amerikaanse endurance-titel.
Maar hoe ontstond uit het endurance-succes van Wittner dan uiteindelijk de Daytona 1000? En wat maakt de Guzzi zo speciaal? Je leest het in Het Motorrijwiel 183. Nog geen abonnee, maar wel interesse? Klik dan hier.