Motorfietsen met houten elementen als dragende onderdelen zijn nog amper te vinden. Toch waren ze in de begindagen van de gemotoriseerde mobiliteit erg populair en niet zo niet zo zeldzaam als het lijkt. Deze replica van een wegrace-DKW met ‘Kontverwarmer’ is een van de vroegste voorbeelden
Zelfs bij de allereerste motor ooit, de Daimler Reitwagen, speelt hout een grote rol. Het is dus allesbehalve vergezocht dat ook latere ontwerpers en hobbyisten teruggrijpen op dit materiaal. Deze replica van een DKW-racer met een houten frame hebben we puur aan toeval te danken. In de jaren tachtig neemt Frieder Bach – de initiatiefnemer van het Saxon Motoring Museum in Chemnitz – contact op met de familie van de voormalige DKW-ontwerper Hermann Weber. Die overleed in 1948 bij de bouw van een motorenfabriek in Ishewsk in de Sovjet-Unie. Bij het eerste contact overhandigde Webers weduwe al zeer interessante documenten aan Bach over het werk van de ingenieur in Zschopau. De doorbraak bij de DKW met het houten frame volgt echter pas vele jaren later. Destijds leent Webers schoondochter enkele trofeeën uit aan Bach voor een tentoonstelling in zijn museum. Die prijzen stammen uit de tijd van Hermann Webers actieve racedagen.
Maar hoe zat het verder met Hermann Weber? En wat is het verhaal achter de fabrikant DKW? Je leest het in Het Motorrijwiel 183. Interesse in een abonnement? Klik dan hier.