Interview Jan Smit, het technische genie achter Big Spender
De naam Big Spender is in de dragrace-wereld een fenomeen. Het technische genie achter de pk-brakende Kawasaki’s is Jan Smit. In veertien jaar bouwde hij acht exemplaren, leerde gaandeweg de fijne kneepjes van het vak en zag vanaf de eerste rij hoe ‘big spenden’ er echt uitzag.
In hoeveel jongenskamers heeft de beroemde poster aan de muur gehangen van Henk Vink die met zijn Big Spender dwars door een vuurzee rijdt? Het moeten er ontelbare zijn geweest. Ook binnen bij het bedrijf van Smit hangt de foto. Sprint-autoriteit Smit trakteert direct op een domper: “Die foto is helemaal nep. Henk startte zijn motor, maar zette hem met een paar kilometer op de klok alweer uit en rolde uit door het vuur. Daarna bluste ik met een koleregang het vuur, dat we met vijf liter benzine hadden gestookt. We deden dat op het circuit van Zandvoort en daar waren ze nooit blij met een vuurtje op het asfalt, maar er werden later wel 150.000 van die posters gedrukt. Als je goed kijkt, zie je het vuur tot in de kuip. Dat was de benzine die van het voorwiel omhoog werd geslingerd, maar het was al uit toen Henk tot stilstand kwam.” We spreken met Smit, die op z’n 75e nog aan de asfalt-afraffelaars sleutelt, over hoe hij in het vak rolde, zijn werk aan de Big Spender en het samenwerken met Vink.
Hoe Smit terugkijkt op die tijd en wat hij nog meer vertelde, dat lees je natuurlijk in Het Motorrijwiel 185! Een abonnement afsluiten? Dat kan, klik dan even hier.