Kawasaki flikt het weer om op basis van bestaande techniek een uiterst fraaie retro te bouwen die een passende ode is aan de historie van de Groenen. Eind dit jaar komt de Z650RS op de markt.
Kawasaki heeft het zelf over ‘Modern Classic’ wanneer het over de retromodellen gaat. De Z900RS en W800 speelden daarin tot nu toe de hoofdrol, het duo krijgt in 2022 echter bijval van de Z650RS. Die is – zeker in het groen – zichtbaar een hommage aan de originele Z650-B1 uit 1977. Om het kenmerkende horizontale lijnenspel te verkrijgen loopt het achterframe van het stalen buizenframe minder steil omhoog. Natuurlijk eindigt de Z650RS met de karakteristieke ducktail.
Net zo vanzelfsprekend heeft de nieuwkomer een dashboard met twee ronde klokken en een net zo ronde koplamp. Dat die laatste van het led-type is en de eerste een LCD-scherm betreft, doet niets af aan het klassieke uiterlijk. Dat een vlak liggende monoshock de achterkant afveert in plaats van een stel stereoschokdempers kan er ook prima mee door. In vergelijking met de Z650 staat het stuur vijftig millimeter hoger en dertig millimeter dichterbij de rijder, wat een meer ontspannen zitpositie oplevert. Met een rijklaargewicht van 187 kilo moet sturen een groot feestje kunnen zijn.
De Z650 doneert uiteraard ook het blok. De paralleltwin heeft een balansas, bekrachtigde slipperkoppeling en speciaal ontworpen motordeksels. Het blijft bij het blok ogenschijnlijk bij dat uiterlijk vertoon want de tweecilinder is net als in de Z650 goed voor 68 pk bij 8.000 tpm en 64 Nm bij 6.700 tpm. Kawasaki claimt wel dat het blok is geoptimaliseerd voor alledaagse rijden en dat er flink wat gebeurt tussen de 3.000 en 6.000 tpm. Kawasaki levert ook een A2-variant van de Z650RS.
De motor staat vanaf november in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de kleuren wel. Kawasaki levert een groene, zwarte en grijze variant. Kawasaki heeft al een hele reeks accessoires die het retrogehalte of juist praktische nut verhogen.