Ze hebben namen als Reed Racer en Dot Demon en grijpen terug op de essentie van de Britse motorindustrie. Ze worden echter aangedreven door een Japans hart en wel een 650-twin van Kawasaki. Een van de drijvende krachten achter dit charmante project? TT of Man-held Guy Martin.
Voor het begin van dit verhaal moeten we terug naar 1903. Dot Motorcycles wint met oprichter en coureur Harry Reed races op het eiland Man. Maar in 1978 is het na vele succesvolle jaren in de Britse trialsport gedaan met Dot. De naam blijft echter bij de erven van het merk in het hart zitten. Samen met de ingenieurs Anthony en Daniel Keating moet Dot echter weer herrijzen. Uiteraard met potente en licht sportfietsen. TT-coureur Guy Martin stak een helpende hand toe bij de ontwikkeling van de beide nieuwe modellen.
Achter deze beide namen gaat geschiedenis schuil. De Reed Racer is vernoemd naar oprichter Harry Reed. Dot Demon was sinds 1961 de bijnaam van de scrambler in de trialsport. De nieuwe modellen dragen die geschiedenis uiteraard met zich mee. Zo is de Reed Racer een pittige café racer met een lichte neiging tot streetfighter (ook een Britse ‘vinding’ trouwens) en de Dot Demon is een Scrambler. Beide hebben een frame van stalen buis en een kooivormige swingarm, een constructie die een beetje doet denken aan die van het eveneens Britse Spondon. Tussen de framebuizen ontwaren we een paralleltwin met 650 cc inhoud en 68 pk vermogen, voor de goede verstaander: afkomstig uit de Kawasaki Z650. Bij de Racer eindigt het frame met een lichte ‘upswing’ en twee direct onder het kontje geplaatste einddempers, die weer wat doen denken aan de eerste Big-Bang-R1. De Demon eindigt juist weer vlak, waarbij de beide einddempers aan de zijkanten zijn geplaatst, zoals ook de 1050 Speed Triple uit 2005 dat had.
Het rijwielgedeelte is afgetopt met veerelementen van Showa. Aan de voorzijde een Big-Piston-upside-down-vork en achter een monoschokdemper. Racer en Demon hebben beide 17 inch wielen met 120/70ZR17 en 160/60ZR17 banden, de Demon uiteraard genopt rubber. De remmen zijn bij Brembo ingekocht. Rijklaar geeft Dot voor beide modellen een vlieggewicht van slechts 169 kilo op. Prijzen zijn nog niet bekend.