Het is een combinatie van Gronings vakmanschap en Italiaanse inspiratie, de straatlegale Ducati TTF1 van Jan Maat. Zelf zegt hij over de TTF1 dat “ze bij Ducati jaloers moeten zijn op het eindresultaat.” Hoe bijzonder is de Italiaanse schone?
De naam op het kenteken van deze straatlegale ode aan een van de mooiste motoren ooit gemaakt is al net zo nuchter als de Groningse bouwer ervan: ‘Eigenbouw type TTF1’. Maar achter die poten-in-de-klei-benaming gaat een enorm knap gebouwde motorfiets schuil. Eentje die recht doet aan het racende origineel, maar die tegelijk de goedkeuring van de RDW kan wegdragen. Eentje ook die ongetwijfeld de goedkeuring van Fabio Taglioni had kunnen krijgen want de machine oogt alsof hij door de fabriek zelf is gebouwd. Het is ronduit knap dat (extra) verlichting, nummerplaat en andere wettelijk verplichte zaken totaal niet hinderlijk aanwezig zijn op een volbloed racer die het juist van zijn luchtigheid moet hebben. Creatieve brein achter deze TTF1, Jan Maat, krijgt de liefde voor motoren op jonge leeftijd mee van streekgenoot Piet Boer in ’t Zandt. “Hij bracht zijn liefde voor de motorfiets over op de voltallige jeugd van het dorp. Negen van tien reden later motoren.” Boer verkocht fietsen, bromfietsen en benzine en had dan nog tijd over om als leermeester van Maat – die in die tijd modelbootjes bouwde – te fungeren.
Hoe ging het voor Jan Maat dan van die modelbootjes naar deze TTF1? En wat maakt de zelfbouw Ducati dan zo speciaal? Dat lees je natuurlijk in Het Motorrijwiel 189! Een abonnement afsluiten? Dat kan, klik dan even hier.