Met 160.000 kilometer op de teller is deze Triumph Thunderbird op zijn best. De twin is gebouwd in 1957 en kende maar drie eigenaren die alle drie even goed voor hem waren. Dat wordt door een vuistdik, met vettigheid beduimeld overzicht van alle onderhouden tussen 1962 en 2001 zwart op wit bewezen.
Als je deze T-Bird iets niet geeft, is het zijn kilometerstand. De motor heeft meer dan 160.000 kilometer afgelegd sinds de dag dat hij zes decennia geleden de showroom verliet. Tijdens al die lange jaren heeft de Triumph slechts drie eigenaren gehad, van wie Ron Axon de huidige is. De vorige eigenaar had de motorfiets van 1962 tot en met 2003 in zijn bezit en hij noteerde al het onderhoud minutieus in een ondertussen flink beduimeld logboek. Voordat ik mijn pak, helm en handschoenen aantrek vertelt Ron me iets over de geschiedenis van de motor en zijn vorige drie Thunderdbirds. “Ik heb altijd een zwak gehad voor Triumph-twins en deze motorfiets is mijn vierde Thunderbird. De eerste was een model met verende naaf uit 1953. Twee jaar later volgde een vroeg exemplaar met schommelarm, uitgevoerd in het blauw. Nummer drie was een gloednieuwe machine, die ik kocht in 1956. Ik moest nog eens vijftig jaar wachten voordat ik mijn laatste Thunderbird kocht. De vorige eigenaar hield de gegevens van de motorfiets nauwgezet bij in een klein notitieboekje. Van de tijd tussen 1962 en lees je de hele geschiedenis terug. De eerste aantekeningen laten zien dat de motor op 16 juli 1962 voor het eerst verse olie kreeg en de laatste oliewissel was op 2 mei 2001.”
De Thunderbird is dus een bijzondere motorfiets, maar hoe rijdt de Amerikaanse Brit? En hoe zit het met de onderhoudshistorie? Je leest het in de reportage in Het Motorrijwiel 186. Geen abonnee, maar wel elke twee maand een nieuwe editie op de deurmat ontvangen? Klik dan hier.