De Horex Regina Evo is een bijzondere verschijning, en vanwege de ruime aanwezigheid van carbon ook licht, stijf en duur. Optisch lijkt hij op zijn voorvader uit de jaren vijftig, technisch loopt hij natuurlijk ver voor. Zijn de twee desondanks te vergelijken?
We zetten vandaag niet twee, maar drie motoren bij elkaar in een rurale arena: een originele, grondig gerestaureerde 350cc-Regina Standard uit 1951, een BMW R25/3 uit 1955 als leeftijdsgenoot en de werkelijk gloednieuwe Regina Evo, die in zijn laatste testfase zit. Het is stil hier op het platteland. In de verte horen we het geluid van een naderende motor. Collega Stefan en ik luisteren naar het onmiskenbare geluid van een eencilinder en zijn het er roerend over eens: dit is de oude Regina, de originele 350 uit de jaren vijftig. Totaal onverwacht komt niet de oude Regina, maar de nieuwe om de hoek. Als de moderne Regina zich bij ons heeft gevoegd horen we pas het verschil. Akoestisch tappen ze overduidelijk uit hetzelfde vaatje, alleen heeft de oude Regina een iets grotere mond. De BMW R25/3 is juist erg terughoudend. Er valt bijna niets uit te horen. Ook visueel is de BMW de grijze muis in dit gezelschap in zijn iets vaal geworden zwart. De twee Horexen vallen daarentegen behoorlijk op met hun glanzend chroom en rode details.
Maar hoe verhouden de drie motoren zich tot elkaar? En zijn de beide Horexen ondanks het leeftijdsverschil enigszins te vergelijken? De hele rij-indruk lees je in Het Motorrijwiel 186. Nog geen abonnee? Klik dan hier.