Een motorzaak waar één van de wanden is bekleed met hout in de vorm van de Union Jack moet wel een zaak zijn van echte motorliefhebbers. Die motorliefhebbers zijn Gerrit en Sjaak van Doorn, Royal Enfield-dealers in Ammerzoden.
Grootste fabrikant ter wereld
Net als hun favoriete merk zijn de gebroeders Van Doorn een beetje eigenzinnig. “We houden niet van een standaard winkelinrichting, daarom maken we maken de hele inrichting zelf”, vertelt Sjaak. “We hebben een partij oude pallets verzaagd en met het hout hebben we niet alleen de wand bekleed, maar er ook een groot Royal Enfield-logo van gemaakt. We vinden het leuk om creatief bezig te zijn.” Die eigenschap past goed bij het merk Royal Enfield, want dat is ook geen doorsnee-motor, maar een machine waar de klant bewust voor kiest. Het oudste motormerk ter wereld, dat in 1898 ontstond, verhuisde in 1955 een deel van de productie naar Madras in India. Daar werden de Bullet-eencilinders geproduceerd, terwijl men in het Britse Redditch de twins bleef bouwen. Na de sluiting van de Engelse fabriek in 1971 ging de productie in India gewoon door tot op de dag van vandaag. Inmiddels is Royal Enfield de grootste motorfabrikant ter wereld met een jaarproductie van bijna een miljoen motoren, die gebouwd worden in drie hypermoderne fabrieken. Tot 2008 bouwde men voort op het oude ontwerp van de Bullet uit de jaren vijftig. Gedwongen door milieumaatregelen kwam men in dat jaar met een compleet nieuw motorblok, het EVI-blok. Een nieuw bestuur, voorgezeten door een dynamische en jonge directeur, stelt sindsdien alles in het werk om van de Royal Enfields aantrekkelijke machines in het middensegment te maken. De afgelopen jaren zijn er enkele nieuwe modellen bijgekomen, zoals de Continental 535-ééncilinder, die inmiddels is opgevolgd door de 650-twins, en de Himalaya 410cc-allroad.
Eerste dealer nieuwe stijl
Hun carrière als ondernemers in de motorwereld begon in 2003, toen de broers Van Zanten Motoren in Kesteren overnamen, inclusief de handelsvoorraad van zestig motorfietsen. Ze zijn begonnen als een algemene motorzaak, waar aan alle merken werd gesleuteld. Sjaak en Gerrit dachten wel eens aan een dealerschap, maar voelden zich niet thuis bij de grote merken, die vaak strenge eisen stellen aan dealers, waardoor de eigen inbreng van de ondernemers wordt beperkt. Na hun verhuizing naar Ammerzoden kwam zes jaar geleden Royal Enfield op hun pad. De broers Van Doorn werden de eerste dealer ‘nieuwe stijl’. Ze hebben de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan, waardoor collega-dealers en ook de importeur nogal eens hun advies vragen bij technische problemen. De eerste jaren hebben de Gebroeders van Doorn zelf alle publiciteit verzorgd, maar sinds kort is er een nieuwe importeur, Moto Mondo, die zelf ook heel actief is en Royal Enfield enthousiast promoot. Daarnaast blijven Gerrit en Sjaak aan de weg timmeren en hadden ze op de laatste Motorbeurs Utrecht een eigen stand met gebruikte Enfields, zelf ontworpen en gebouwd uiteraard.
Uitsluitend nieuwe motorblokken
De Van Doorns houden zich uitsluitend bezig met Enfields met de nieuwe motorblokken, dus gebouwd na 2008. Zij hebben een grote voorraad onderdelen voor deze machines en kunnen ook alle accessoires leveren. Bij aanschaf van een nieuwe motor worden deze gratis gemonteerd. Nu de grote accessoirefabrikanten hebben ontdekt dat Royal Enfield de markt wil veroveren, is er van alles te koop, zoals sturen, uitlaten, bagagerekken, koffers, valbeugels, enzovoort. Op verzoek van de klant kunnen de Enfields ook worden uitgerust met handvatverwarming en een USB-aansluiting voor de GPS en de telefoon. De nieuwe generatie Enfields zijn heel wat betrouwbaarder dan voorheen, zozeer zelfs dat Royal Enfield wereldwijde garantie geeft. Vorig jaar heeft Van Doorn een Duitser weer op weg geholpen, die een probleem had met zijn Continental. Het maakt dan niet uit bij welke dealer de motor is gekocht, want de fabriek zegt: als er een Enfield waar ook ter wereld een probleem heeft, moet de eigenaar worden geholpen. Als de motor in Ammerzoden staat voor een onderhoudsbeurt kan de eigenaar er meestal op wachten. Zo’n klus duurt nooit lang, want de Enfields zitten simpel in elkaar en de monteur heeft ruime ervaring. Om de werkplaats draaiend te houden, wordt ook aan andere motoren gesleuteld, want met alleen Enfields lukt dat niet. In principe is men met elk merk welkom, maar echte klassiekers worden doorverwezen. Dat is een ander verhaal. De gebroeders Van Doorn hebben veel plezier in hun werk, vooral omdat de reacties van klanten heel positief zijn. “Iedereen die met een Enfield heeft proefgereden, komt met een dikke smile terug”, vertelt Sjaak. “Diverse klanten hebben hun zware motor ingeruild voor een Enfield, waarbij vooral de Classics populair zijn. Die klanten hebben soms ruzie met hun vrouw, omdat ze elke middag weg zijn om een rondje te rijden.” De toekomstplannen van Gerrit en Sjaak zijn helder: “We houden het bij Enfield, daar willen we ons op focussen.” Daarbij kijken ze uit naar de nieuwe ontwikkelingen bij Royal Enfield, want de fabriek is van plan om met ingang van volgend jaar elk half jaar een nieuw model te presenteren. Hoewel het gerucht gaat dat er binnenkort een Himalaya tweecilinder uitkomt, wordt die volgens Sjaak voorlopig nog niet verwacht. Dan moet er een nieuw frame worden gemaakt, want het twin-blok is te zwaar (en te sterk) voor het bestaande frame. Daar komt bij dat de Indiërs erg gesloten zijn, zodat je nooit weet wat hun exacte plannen zijn. Des te groter is de verrassing als er een nieuw model verschijnt.