Reportage Motormuseum Timmelsjoch
Het beroemde Top Mountain Motorcycle Museum bij het tolstation op de Timmelsjoch, op de grens van Oostenrijk en Italië, brandde half januari volledig af. Van de ruim 300 zeldzame klassieke motorfietsen bleven alleen wat smeulende resten over. De eigenaren van het museum, de tweelingbroers Attila en Alban Scheiber, zijn vastbesloten om het weer in ere te herstellen. We spraken de broers en blikken in beeld nog eens uitgebreid terug op het verloren gegane museum.
| Tekst: Onno ‘Berserk’ Wieringa, Eric Bulsink; Foto’s: Wieringa, Alexander Maria Lohman, Remko en Daan |
Giacomo Agostini
‘Gelukkig hebben we de foto’s nog’ wordt vaak als grappige opmerking gezegd, maar in dit geval valt er weinig te lachen als we kijken naar de vele mooie foto’s op deze pagina’s van het 2.600 vierkante meter grote motormuseum bij het tolstation en bergstation van de gondellift van de Timmelsjoch-Hochalpenstrasse. Het museum stond op een hoogte van 2.175 meter en werd in april 2016 geopend door wegracelegende Giacomo Agostini. Het herbergde rond de 320 klassieke motorfietsen van meer dan 120 verschillende merken, het merendeel afkomstig uit de privé-collectie van de Oostenrijkse tweelingbroers Attila en Alban Scheiber, eigenaren van diverse hotels, skischolen en skiliften in deze regio en ook verantwoordelijk voor het instandhouden van de Timmelsjoch-bergpas (vandaar dat zij hier tol mochten heffen).
De brand werd maandagochtend 18 januari even na vieren ontdekt door de beheerder. De Landespolizei-direktion Tirol maakte enkele dagen na de brand bekend dat waarschijnlijk een defect in één van de beeldschermen in de tentoonstellingsruimte de oorzaak is geweest van het ontstaan van de brand. Maar op het moment dat de brandweer bij het museum aankwam, had het vuur zich al verspreid tussen het plafond en het dak, waarna in korte tijd het complete houten gebouw in lichterlaaie stond. Zo’n 80 brandweerlieden uit de gehele Oetztal-regio waren ter plaatse om de vlammen te bestrijden. Vanwege de vrieskou had de brandweer grote moeite om het vuur onder controle te krijgen; er werd onder meer gebruikgemaakt van een hooggelegen waterreservoir dat normaliter gebruikt wordt voor de sneeuwkanonnen langs de skipistes. De brandweer kon echter niet voorkomen dat het complete museum en het tolstation verloren gingen, het naastgelegen restaurant en het dalstation van de kabelbaan bleven wel behouden. Van het museum steken alleen de pijlers nog boven de verkoolde massa uit en her en der zijn nog wat motoren als zodanig herkenbaar. Een handjevol motorfietsen van de speciale tentoonstelling ‘Indian Motorcycles’ wisten de twee die nacht aanwezige mensen nog naar buiten te rollen, maar zij moesten deze reddingspoging al snel staken vanwege het vuur en de rookontwikkeling, zodat het overgrote deel van de collectie verloren is gegaan. Het MotorRijwiel sprak kort na de brand met een van de eigenaren van het museum, Attila Scheiber.
We weten dat je het momenteel extreem moeilijk hebt, maar wat ging er door je hoofd toen je die ochtend bij het museum aankwam?
“Ik was geschokt, ik kon het niet geloven. Nu, een paar weken later, begin ik mij pas echt te realiseren wat er is gebeurd; we zijn alles kwijt! Stel je voor, vijftien jaar verzamelen, de hele wereld over reizen op zoek naar motorfietsen. Het harde werk, de moeilijke deals die we vaak moesten sluiten, en toen gebeurde dit… Alles is verloren gegaan in een tijdsbestek van slechts drie uur.”
Hoeveel motorfietsen zijn verloren gegaan in de brand?
“280. We hadden 110 merken in ons museum tentoongesteld, motorfietsen van Brough Superior, Flying Merkel, Clement, een 750 MV Agusta, Ducati’s, Pope, Thor, verschillende Harley-Davidsons zoals Panheads en Knuckleheads, gewoon te veel om op te noemen. En nog iets waar we zo trots op waren: een geweldige verzameling van de zeldzaamste vintage-racemotoren. Het is allemaal verloren gegaan.”
Hebben jullie momenteel hulp en ondersteuning?
“Ja, het is hartverwarmend om te ervaren hoeveel mensen en bedrijven ons hun hulp en support aanbieden. Veel particulieren, maar ook motorclubs willen helpen. We hebben natuurlijk niet alles kunnen verzekeren, maar de verzekeringsmaatschappij helpt ons ook en werkt heel goed mee.”
Misschien te vroeg om te vragen, maar hoe zit het met de toekomst?
“Nou, we maken al plannen voor een nieuw museum, op dezelfde plek! We komen terug en het zal spectaculair zijn, dat beloven we!”
Zal dat met een soortgelijke lay-out en opstelling zijn?
“Ja, maar dan groter, ook in de zin van een echte motorervaring. We zijn van plan om veel meer te doen dan alleen een verzameling prachtige vintage-motorfietsen te laten zien. We willen het ook leuk en interessant maken voor mensen die gewoon op bezoek komen, niet alleen motorrijders. Het nieuwe museum wordt groter, maar met meer beton en minder hout. Eind dit jaar moet de buitenkant klaar zijn en daarna kunnen we ons gaan concentreren op het interieur. We moeten over de hele wereld weer op zoek naar ‘nieuwe’ oude motorfietsen. Misschien kunnen we ergens een motormuseum kopen, misschien kunnen andere musea ons wat van hun motorfietsen lenen.”
Als lezer van Het MotorRijwiel kun je het museum uiteraard ondersteunen. Abonneer je bijvoorbeeld op de nieuwsbrief van het museum, waardoor je alle ontwikkelingen op de voet kunt volgen én kom natuurlijk allemaal naar het museum zodra het weer open is!
Timmelsjochstrasse 8
6456 Hochgurgl
Oostenrijk
Info: www.crosspoint.tirol