Bedrijvig klassiek Pebro Wheels
In de serie Bedrijvig Klassiek bezoeken we Peter Broekmans, de stuwende kracht achter Pebro-Wheels in het Limburgse Meijel. Je kunt hier terecht voor het opnieuw inspaken en restaureren van complete spaakwielen. “Van fiets, brommer tot motorfiets, als het maar oud is!”, aldus Peter. | Tekst en foto’s: Frank van Oortmerssen |
WWS Drahtspeichen
Dat hij zich in spaken zou specialiseren, was niet vanzelfsprekend. Peter Broekmans is een telg uit een in Meijel en omgeving bekende bakkersfamilie en Peter is de enige die geen bakker is geworden. Na enkele jaren LTS haalde hij in militaire dienst zijn groot rijbewijs en na het afzwaaien verdiende hij tot zijn 39e de kost als vrachtwagenchauffeur. Na de avond-MTS werd hij kraanmonteur en -machinist. Motorrijden deed hij al vanaf zijn achttiende. Zijn eerste motor was een Honda CB500. Daarna volgden een CB400 Super Sport, een 1961-Jawa CZ van 125 cc waarop nu zijn dochter rijdt, een Honda CB750 en in 2010 kwam een perfect onderhouden Laverda 750GT uit 1969 op zijn pad. “Tja, en sindsdien wil ik niets anders meer. Wát een motorfiets!”
Op een dag wees een oude fietsenmaker in het dorp hem erop dat er, behalve voor de amateurwielrenner, eigenlijk geen huis-tuin-en-keuken-fietsenmaker meer was. Zo begon Peter vanuit huis een parttime kleinschalige fietsenmakerij en kwamen ook de spaken op zijn pad. Door het restaureren van oudere motoren en bromfietsen was hij al tegen het probleem van verweerde velgen en spaken aangelopen. Hij leerde het opnieuw inspaken van deze fietsenmaker. Veel heeft hij ook te danken aan de eigenaar van het gerenommeerde Duitse spaken- en nippelbedrijf WWS Drahtspeichen. “Hij heeft me letterlijk in het zadel geholpen, maar ook ben ik gevormd door de helaas in 2018 overleden spakenspecialist Simon Poelma. Een geweldige man, die graag zijn vakkennis deelde”, aldus Peter.
Complete wielrestauraties
Gek genoeg was het een motorongeluk met aansluitend een forse revalidatie dat Peter definitief deed besluiten om in 2013 fulltime met een eigen zaak te beginnen. Al snel ging zijn eenmanszaak verder onder de naam Tweewieler Hobbyist en vanaf 2015, nog steeds vanuit huis, als Pebro-Wheels. De belangstelling voor Peters vakmanschap bleef niet onopgemerkt. Eerst in de regio, maar gaandeweg stroomde uit alle windstreken het werk binnen. Van begin af aan heeft Pebro-Wheels voor Europese topkwaliteit gekozen en gebruikt het geen ‘goedkoop’ importspul. Behalve voor de liefhebber verzorgt Peter ook werk voor enkele motorzaken en een fabrikant van elektrische steps. De meeste vraag blijkt naar compleet gerestaureerde of nieuw opgebouwde wielen voor fiets, bromfiets, oldtimer en klassieke en moderne motorfietsen. Gemiddeld duurt het drie à vier weken voor een complete opbouw. Hij levert ook losse spaken voor auto’s. “Het inspaken stopt voor mij bij de jaren tachtig. Caféracers doe ik nog wel hoor. Waar ik niet aan wil beginnen, verwijs ik netjes door. Momenteel is zo’n tachtig procent van het werk voor motorfietsen en de rest bromfietsen.”
Opmars gepolijst roestvrijstaal
De meeste standaardmaten velgen voor standaardmotoren of -bromfietsen heeft Pebro-Wheels op voorraad in zowel staal als aluminium. Voor een goed passende velg moet die op maat van de naaf en de stand van het wiel worden geboord om een goede rechte spaakvoering te krijgen. Deze velgen worden puur op bestelling vervaardigd. Alle spaken worden op maat gemaakt. Dat zijn spaken in blank staal, verzinkt staal of roestvrijstaal. Verchroomde spaken worden in diverse haaklengtes en haakhoeken aangeleverd door WWS Drahtspeichen en door Peter op lengte gerold. We zien dat verchroomde spaken langzaam terrein verliezen aan spaken van gepolijst roestvrijstaal. Dit omdat het steeds duurder wordt om goed verchroomde spaken te maken en ook omdat de prijzen van roestvrijstaal en chroom inmiddels dicht bij elkaar liggen.