Het Motorrijwiel 193

70 60 64 82 10 MOTORFIETS BMW R63 / R16 / R17 22 REPORTAGE De zeven magere jaren van Barry Sheene 30 MOTORFIETS Klaas Koopmans’ MV Agusta Ottantre 34 EVENEMENT NMB-reünie 38 UIT DE PIONIERSTIJD Magnat-Debon 1907 model Rapide Légère 42 REPORTAGE Vintage Motorcycles 46 MOTORFIETS Segale Honda 650 52 REPORTAGE Harley-Davidson 16F Lieve Sint, mag ik... Sinterklaas wordt er ongetwijfeld gek van, maar ook dit jaar staat weer dezelfde wens boven aan mijn verlanglijstje. Het zijn geen ‘kaatsenballen in een net’ en ook geen ‘letter van banket’ maar een proefrit op een Lilac 250 LS18. Ooit vertelde een ervaringsdeskundige me dat het ding zo onbetrouwbaar is dat ze er in de Ural- en Dnepr-fabrieken nog plaatsvervangende schaamte van kregen. Als ik op internet een beetje zoek op Lilac kom ik die vermeende onbetrouwbaarheid niet meer prominent tegen, maar voor een testrit is het een mooi gegeven. Het is toch fascinerend dat een Japanse motorfiets in 1961 (nota bene met een van Victoria ‘gejat’ blok) een onbetrouwbaar hok is. Het is namelijk ook de periode dat Honda met modellen als de CB72 qua techniek een nieuwe standaard zette. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Afgelopen herfst bezocht ik in Milaan eindelijk weer eens de internationale motorbeurs Eicma. Heerlijk om twee dagen midden in het epicentrum van de mondiale motorwereld te bivakkeren. De afgelopen jaren zat een bezoek er niet in, waardoor ik mooi de verschillen met vijf jaar geleden kon zien. Een half decennium geleden bestond de huisvesting van Chinese motorfietsfabrikanten uit onooglijke standjes met kraak noch smaak. Bovendien werden de stands steevast bevolkt door een mensenschuwe standbemanning die erin was gespecialiseerd je zo geniepig mogelijk weg te kijken. Hoe anders is dat in 2024. De stands van Chinese motorfietsbouwers als QJ Motors, Keeway, CFMoto, Voge en Kove waren met afstand de grootste van de beurs. Thuisspeler Ducati kon niet pochen met de meeste vierkante meters, de gearriveerde Japanse merken konden dat eveneens niet, maar de Chinese nieuwkomers wel. Bizar hoe al die nieuwelingen uitpakten en je kunt je de angst voorstellen bij de gevestigde orde. De Chinese fabrikanten zijn namelijk het stadium voorbij dat ze baggerproducten van pisbakkenstaal produceerden.Waarom denk je dat Europese en Japanse kwaliteitsfabrikanten er blokken en complete motoren laten bouwen? Voorbij zijn ook de tijden van de astmatische, trillende en slappe luchtgekoelde eencilinders. Uit China komen twee-, drie- en viercilinders, als V4 en als vier-in-lijn en van 125 tot 2.000 cc. Weet je waar ik bang voor ben? Dat ik over dertig jaar Sint vraag om een testrit op een onbetrouwbare Chinees. Een Chinees van een vorige generatie. Eentje die ik twee jaar eerder nog voor een appel en een ei had kunnen kopen, maar – terecht – aan me voorbij liet gaan.Wat is het toch dat onbetrouw- baarheid met de jaren vanzelf iets moois krijgt? Terwijl geen enkele motorrijder op technische surprises zit te wachten. Ad van de Wiel 46 58 MOTORFIETS Restauratie Yamaha YM1 60 EVENEMENT Exotentreffen 64 REPORTAGE Cotton Conquest 70 INTERVIEW Scheidend HMV-voorzitter Koen Muijlwijk 78 BROMMERS De ‘ijsbrekers’ van makelaar Erik Baltus 82 BROMMERS KIEK’N Martien Kuipers en zijn Zündapp 517 88 REPORTAGE Papieren pareltjes (slot) 98 NIEUWJAARSPUZZEL 52 5 INHOUD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3