Het Motorrijwiel 193
MAGNAT-DEBON 1907 MODEL RAPIDE LÉGÈRE Magnat was horlogemaker en uitvinder, terwijl Debon werktuigbouwkundig ingenieur was. Rond 1892 bundelden ze hun krachten en begonnen ze in Grenoble fietsen te bouwen. Daarnaast registreerden ze vele patenten. Het eerste patent dateert van 1889 en betreft een door waterdruk bediende automatische bierpomp. Vervolgens volgden vele patenten voor fietsen, vooral voor de remmen en versnellingen, waaronder een ontwerp voor Deze keer in de rubriek ‘Uit de pionierstijd’ aandacht voor een in Frankrijk gefabriceerde 1907 Magnat-Debon, model Rapide Légère. Het betreft een oudere restauratie van een markant en met zijn slechts 45 kilo rank ogend model, dat in 1906 voor het eerst op de markt kwam. Het viel direct op vanwege het sterk naar achteren, boven het achterwiel geplaatste zadel. Zoals vaker in de oertijd van het motorrijwiel bestaat de merknaam uit een samenstelling van familienamen, in dit geval die van Joseph Séraphin Magnat en Louis Auguste Debon. Het zadel is vrijwel boven het achterwiel geplaatst. Links op de tank zien we de vuldoppen voor het olie- en brandstofreservoir en een hendeltje om de ontsteking te bedienen. Op het door Magnat-Debon zelf gebouwde motorblokje is een Bosch-magneet- ontsteking te vinden. Deze is te bedienen met een hendeltje op de tank. 38 UIT DE PIONIERSTIJD
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3