Het Motorrijwiel 192

78 62 68 84 10 MOTORFIETS Dertig jaar Ducati 916 20 REPORTAGE Het privémuseum van John Graal 24 REPORTAGE Uit de pionierstijd: Clémènt (1902) 28 REPORTAGE Nationaal Veteraan Treffen, Woerden 32 MOTORFIETS Luftwaffe-NSU Quick 42 INTERVIEW John Searle, wat gaan klassieke motoren doen qua prijs? 46 REPORTAGE Motorduivel wordt vredesduif Zet de oude man buiten Natuurlijk kan ik onmogelijk in de agenda van jou – de lezer – kijken, maar ik kan je wel een blik in de mijne gunnen. Hopelijk heb je in de vakantieperiode net zoveel kilometers gemaakt als ik. Hoeveel een Nederlandse motorrijder jaarlijks gemiddeld rijdt, is onduidelijk. Afhankelijk van de bron varieert het tussen de 1.250 en 3.500 kilometer, maar daar ging ik alleen al deze week overheen. De tent was nog niet gedroogd of de volgende trip stond al weer op het punt van beginnen. Achter elkaar stonden een vakantie over de TET-routes van Noord-Frankrijk, een lang weekend Sauerland, een midweek Ardennen – inclusief het ‘kussen’ van Frankrijk, Duitsland en Luxemburg – en een week Oostenrijk op het menu. Alle tochten hebben iets met elkaar gemeen: ze werden gemaakt op niet-alledaagse en volgens sommigen zelfs ongeschikte motorfietsen. Zo werden de passen van Oostenrijk bedwongen met een 400cc-viercilinder: eentje die bij 120 km/u al 8.000 toeren draait en dan nog eens 8.000 toeren over heeft. De TET-routes werden niet beslecht op moderne, lichte en krachtige enduro’s, maar op veertig jaar oude XT600’s. Die kweten zich therapeutisch ploffend probleem- loos van hun niet geringe taak. Dat we bij een ‘supermarché’ een bod ontvingen op de oude Yamaha’s zegt genoeg over hun tijdloze charme. De voordelen van een moderne allroad in de Alpen, op de Autobahn en in het onverharde zijn evident, maar zo’n hoogtechnologische hoogpoter voelt ook afgezaagd. Het uitproberen van het ‘andere’, van het ongewone voelt verfrissend. Niet opnieuw proeven van een ‘opgewarmde vertrouwde prak’, maar wat nieuws ervaren. Niet vasthouden aan het bekende, maar juist aan het niet-alledaagse. In jouw agenda kan ik niet kijken, maar ik weet wel dat liefhebbers van old- en youngtimers heerlijk onconventioneel zijn en ervaringen in overvloed opdoen door het rijden op hun klassiekers. Het rijden en onderhouden van iets ‘anders’ en niet-alledaags blijft verfrissend en houdt jong. Kent iemand het nummer ‘Don’t let the old man in’? Het nummer van country & western-artiest Toby Keith is een ode aan acteur Clint Eastwood. Deze krasse 88-jarige heeft zoveel energie dat Keith hem ooit vroeg waar hij die op zijn oude dag vandaan haalde. Eastwood – nooit verlegen om historische oneliners – antwoordde met: ‘I don’t let the old man in’. Op deze plek herhaal ik: ‘Laat de oude man niet binnen’. Blijf die klassieker van tijd tot tijd aantrappen. Ad van de Wiel 46 48 REPORTAGE Colin Seeley 54 MOTORFIETS Egli-Kawasaki 62 REPORTAGE Vijftig jaar Norton Club Nederland 68 EVENEMENT Börker Toren Toer 78 MOTORFIETS Silk 700S 84 BROMMERS KIEK’N Willem Hof en zijn Moto Guzzi Dingo 50 88 REPORTAGE Papieren pareltjes (2) 98 REPORTAGE 80 jaar bevrijding 48 5 INHOUD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3