Het Motorrijwiel 192

periode 1950-1970 schonk. Ook werden een aantal jaren geleden ruim 20.000 dia’s en negatieven uit het archief van de bekende motorsportfotograaf Jan Heese verworven. Inmiddels bevat het archief materiaal van meer dan 2.000 merken. “Van alles en nog wat tussen de merken Abako en Zwaluw”, vertelt Hans, die daarmee de grote diversiteit illustreert. “Van de vergeten merken hebben we soms maar één knipsel of afbeelding, maar als het om de grote merken van motoren, bromfietsen en scooters gaat, hebben we ook wel eens vijf uitpuilende hangmappen per merk nodig. Daarnaast hebben we ondertussen ook informatie verzameld over maar liefst 170 zijspanmerken.” Boeken en tijdschriften Op de boekenplanken staan meer dan 1.000 boeken, variërend van historie tot techniek, in verschillende talen. Naast Nederlands, ook Engels, Duits, Frans, Italiaans, Pools en Tsjechisch. Daarnaast zijn er ook meer dan vijftig tijdschrifttitels over motoren, brom­ fietsen en scooters te vinden. In het oog springende titels zijn De Motorkampioen, De Motorrijder, Motor (1936-1989), de volledige serie Moto73 (1973-1991), het zeldzame blad Speedway en Sintelbaan (waarvan er in 1947 slechts één nummer verscheen), Op de Solex (1949-1952) en Fietsmotor uit 1950, dat in 1954 veranderde in Bromfiets. En, we zijn het bijna vergeten, maar ooit was scooter rijden zeer populair en daarom ontbreken bladen als Scooter (1954-1963), Scooter Kampioen (1955-1958) en Scooterwereld (1961-1966) niet in de collectie. Ook de belangrijkste motorbladen uit Engeland, Frankrijk en Duitsland, zoals The Motorcycle, Motorcycling, Moto Revue en Das Motorrad, zijn beschikbaar. “Elke dag is het weer een verrassing wie ons belt of mailt”, zegt Elisabeth. “Heel leuk en verrassend was het toen we in juli 2021 werden benaderd door PostNL met de vraag of we informatie konden verschaffen over tien puur Nederlandse motormerken voor een nieuwe postzegeluitgave. We droegen – in alfabetische volgorde – de merken Altena, Batavus, Cyrus, DMF, Eysink, Gazelle, Hulsmann, Sparta, Simplex en Vulkaan aan. Alle gebruikte afbeeldingen komen uit ons archief. Er zijn slechts 3.000 vellen gedrukt, die inmiddels, naar verluidt, geheel zijn uitverkocht.” Hoe werkt het? Met name particulieren benaderen met regelmaat de stichting, vooral voor merk- informatie. Iedereen is van harte welkom om vragen, bij voorkeur zo specifiek mogelijk, te stellen via de mail of telefonisch. Aangezien de stichting volledig draait op vrijwillige inzet en geen subsidies ontvangt, is het functioneren van het archief geheel afhankelijk van donaties, schenkingen en kleine vergoedingen. Een oriënterende zoekopdracht van maximaal dertig minuten kost voor particulieren € 10,-. Voor vervolgopdrachten geldt hetzelfde tarief per half uur of deel daarvan. Bij een negatief zoekresultaat worden geen kosten in rekening gebracht. Daarnaast worden er kleine bedragen gevraagd voor scanwerk en/of fotokopieën. Handige website en zoekfunctie De website biedt veel informatie over de stichting en haar activiteiten en beschikt ook over een webwinkel. Via deze webwinkel zijn bijvoorbeeld nog exemplaren van Het MotorRijwiel tot en met editie 175 te bestellen. Met een handige zoekfunctie kun De drijvende krachten achter dit archief, Hans van Dissel en Elisabeth Kil, zijn voor de meesten van ons geen onbekenden in de klassiekerwereld. Het is ook smullen geblazen voor de bromfietsliefhebber. 40 BEDRIJVIG KLASSIEK

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3