Het Motorrijwiel 192

CLÉMENT 1902 TYPE 1¾ PK ‘AUTOCYCLETTE’ Tot 1902 werden motorblokken nog op allerlei plekken aan de (fiets)frames bevestigd. Zo plaatste fabrikant Werner het motorblok voor het stuur, boven het voorwiel. In 1901 ontdekte Werner echter dat plaatsing in de buurt van de trapas veel voordelen bood. Dit verlaagde het zwaartepunt en verbeterde daardoor de stabiliteit aanzienlijk. Werner patenteerde deze positie van het motorblok, waardoor de naam ‘Nieuwe Werner Positie’ “Het eerste en oudste merk van Frankrijk”, zo presenteerde de fabrikant van dit robuust ogende motorrijwiel uit circa 1902 zich in promotiemateriaal van die tijd. Het merk is vernoemd naar de succesvolle Franse fabrikant Adolphe Clément, een man die niet met een gouden lepel in de mond werd geboren en heel hard heeft moeten werken voor zijn succes. Wat bij dit model direct opvalt, is de plaatsing van het clip-on-motorblok en het externe vliegwiel, dat tegelijkertijd als poelie dient voor de riemaandrijving naar het achterwiel. eraan werd verbonden. Uiteraard leverde dit patent problemen op voor andere fabrikanten die deze constructie wilden toepassen. Ook een clip-on-V-twin In 1902-1903 produceerde Clément drie modellen herenfietsen, twee damesfietsen, een bakfiets en drie motorrijwielen. Twee De trillerbobine en de batterij van de ontsteking zitten in een leren tas aan de bovenste framebuis. De tank achterop heeft een vulopening voor benzine en olie. 24 UIT DE PIONIERSTIJD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3