Het Motorrijwiel 191

78 88 58 10 RIJ-INDRUK Simson Schwalbe KR51/2 (1986) 16 REPORTAGE Gilera Saturno 22 REPORTAGE Uit de pionierstijd: Coventry-Eagle (1903) 26 REPORTAGE Motorfilatelie 32 REPORTAGE Giacomo Agostini wint Daytona op Yamaha (1974) 38 REPORTAGE Honda CL450 Scrambler (1968) 44 REPORTAGE Vintage Revival Montlhéry 48 REPORTAGE BVB op motoren (1974) 50 REPORTAGE Lady 58 REPORTAGE Eric Fernihough 64 REPORTAGE Vincent-import in de jaren dertig 66 REPORTAGE Sparta-wegracer van Louis Gielen 70 REPORTAGE TT Haler 2024 78 RIJ-INDRUK Moto Guzzi Le Mans Mark 1 (1976) 84 MIJN TROTS Peter Schuiling en zijn Berini TS 88 REPORTAGE FHF Jap JTOR Ingezonden brieven Mensen klimmen niet meer zo snel in de pen als ze het ergens niet mee eens zijn. Mogelijk spuien ze hun gal liever lekker gemakkelijk op social media; je zou de comments spuiende ‘kenners’ de kost moeten geven... Misschien halen we tegenwoordig wat gemakkelijker de schouders op en geloven we het allemaal wel. Nee, dan vroeger. In elke editie van Weekblad Motor stonden wel één of twee pagina’s met ingezonden brieven. Daar hoef je tegenwoordig echt niet meer om te komen. Bij algemene motor­ bladen althans. Oké, als je Valentino Rossi een paar jaar geleden bestempelde als een Italiaanse huilebalk die de schoenen van Casey Stoner en Marc Marquez nog niet mocht poetsen, was je verzekerd van reacties. Verder blijft het echter vaak stil. Opvallend stil. Hoe anders is dat bij liefhebbers van klassiekers. Na een vergelijking van twee retromodellen en een klassieke Yamaha XS650 klimmen maar liefst twee XS-ambassadeurs in de pen. Het is niet alleen hun onvoorwaardelijke liefde voor de Yamaha die de brieven van Fried Anepool en Wim Lange zo mooi maakt. Het is ook de goed onderbouwde argumentatie, de woordkeus en het relativerende. Mensen die maar één waarheid kennen, zijn vaak wat eng. Extremisme ligt dan al snel om de hoek. Niet bij deze heren. Ze hebben weliswaar hun hart verpand aan de XS, geven ook gewoon toe dat ze bevooroordeeld zijn, weten dat modern en oud spul vergelijken een kwestie van appels en peren is, maar blijven keurig en stippen alleen de punten aan die volgens hen niet kloppen en hoe die te verhelpen zijn. Voor alle in het artikel benoemde kwaaltjes (trillen, ondermaats remmen, zware koppeling en nog wat meer) heeft het duo wel een medicijn. Geen gescheld, geen opgestoken middelvingers, maar argumenten van kenners en liefhebbers die het opnemen voor hun geliefde motor. Daar kunnen ze tegenwoordig in Den Haag nog wat van leren. Ook dit keer ligt er weer een MotorRijwiel voor je neus vol artikelen over Britse, Italiaanse, Duitse en Japanse klassiekers en markante persoonlijkheden van over de hele wereldbol. Artikelen gemaakt door mensen en voor mensen. En dan kan er best wel eens ergens een klein foutje insluipen. Schroom vooral niet om dan in de pen (oké, e-mail tegenwoordig) te klimmen. Kritiek is nooit leuk, maar ingepakt in goed onderbouwde brieven wel leerzaam. Ad van de Wiel 38 44 5 INHOUD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3