Het Motorrijwiel 191

alles wat klassiek is ook hier nog steeds onverminderd is. “Het is zeker zo dat onze grootste klantengroep zestigplussers zijn, maar hoe leuk is het dat je toch steeds weer vaders met hun tienerzonen en nieuw­ komers van een jongere generatie ziet binnen- wandelen en die je door persoonlijke aandacht enthousiast kunt maken door met hen mee te denken. Dat laatste vind ik heel belangrijk. De een wil nu eenmaal een zo origineel mogelijke bromfiets op de weg houden en de ander vindt het vooral belangrijk dat alles technisch goed functioneert. Ook de werk­ plaats speelt een belangrijke rol in het bedrijf. Je kunt er terecht voor zowel een onderhouds­ beurt als voor een totaalrevisie. En natuurlijk ontvangt elke klant een prijsindicatie vooraf ”, aldus Rinke, die zich dan ook geen zorgen maakt over een teruglopende belangstelling. Internationale samenwerking De klantenkring komt vooral uit Nederland en België, maar dankzij internet mag je gerust spreken van mondiale belangstelling. Ook vanuit Oostenrijk, waar onze Puchjes destijds vandaan kwamen. “Inmiddels zijn er zo’n zesduizend onderdelen te vinden op de website, maar het totale aanbod is vele malen groter. Daarom vind ik het nog steeds heel belangrijk dat we ook telefonisch of via de winkel direct contact met de klant kunnen houden. We hebben ons gespecialiseerd in Puch en Tomos, maar we hebben door aangekochte partijen van gestopte bromfiets­ bedrijven ook veel onderdelen van diverse andere merken. Kortom, vraag ons gerust naar onderdelen die niet op de website staan. Naast veel originele onderdelen, zowel nieuw als gebruikt, betrekken we ook replica- onderdelen van hoogwaardige kwaliteit. We werken daarin samen met diverse leveranciers uit onder meer Duitsland. Ook leveren we onderdelen aan collega-bedrijven. Nog niet zo bekend is dat we ook fraaie velgen en spaken kunnen leveren voor andere bromfietsen dan die van Puch en Tomos en complete wielen opbouwen.” Maar hoe is zijn Puch- en Tomos-fascinatie eigenlijk begonnen? Dat kwam vooral in zijn jongere jaren door zijn oudere broers, die Puch en Yamaha reden. Rinke zelf zat toen nog op het vwo en had aanvankelijk ambities om industrieel ontwerper te worden. Pas op zijn achttiende kocht hij zijn eerste brommer. Het bleek een Tomos met een Puch-blokje te zijn... Hij kan er nu om lachen. Al snel volgde een paarse Puch en kreeg hij de smaak van het sleutelen en handelen te pakken. Rinke organiseerde als een van de eersten toertochten en treffens met oude Puchjes en Tomosjes. Vervolgens vond hij parttime werk bij een bromfietszaak en begon hij partijtjes onder­ delen in te kopen. Regelmatig in het zadel Tja, maar hoe nu verder? Het ontwerpersvak gaan omarmen of van de brommerhobby een professionele bezigheid maken? Het werd een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en Motorblokje nodig? Gereviseerd of niet? Geen probleem! Pascal aan het werk aan een Puch in de werkplaats. Op de achtergrond zien we een Tomos. Rinky Toys is alweer zeven jaar gevestigd op de huidige locatie, Koele Mei 10 in Breda. de rest is dus geschiedenis. En die aparte naam? Die is destijds bedacht door zijn broer. Hoewel vanwege alle drukte minder vaak dan hij zou willen, is Rinke ook nog regelmatig te vinden in het zadel van een van de brommers uit zijn eigen collectie. n Contact & info Rinky Toys is te vinden aan de Koele Mei 10 in Breda. De openingstijden: dinsdag en vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, donderdag van 10.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Gesloten op maandag, woensdag en zondag. Telefoon 076-571 41 46, e-mail info@rinkytoys.nl . Wie nog meer over de avontuurlijk verlopen geschiedenis van het bedrijf en het onder- delen-, product- en accessoireaanbod wil weten, moet ook zeker eens kijkje nemen op de website www.rinkytoys.nl . 37

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3