Het Motorrijwiel 191

PER OTTO BULLONI NAAR SATURNUS! Het leek in de eerste decennia van de twintigste eeuw een ongeschreven regel dat elke zichzelf respecterende Italiaanse motor­ constructeur minimaal één competitiemodel in zijn etalage had staan. Zo ook Gilera. Het merk was in 1909 opgericht door Giuseppe Gellera (met een ‘e’ en dubbel l), zoon van een landbouwer en van jongs af geïnteresseerd in motoren en techniek. Hij begon met de productie van zijkleppers met trappers in versterkte fietsframes, wat al snel evolueerde tot riemaangedreven motorfietsen met 317cc- kopklepblokjes. Hij bouwde er eigenhandig honderd stuks van in zijn werkplaats nabij Milaan, tot in 1914 de oorlog uitbrak. Het duurde vervolgens tot 1920 voor hij opnieuw motorfietsen produceerde in zijn nieuwe atelier in Arcore, nabij Monza. De bescheiden serieproductie omvatte aanvankelijk solide en betrouwbare 500cc-zijkleppermodellen. In 1924 maakte hij zijn eerste langeslag-kopklepper (boring en slag 79 x 100 millimeter), die sterk leek op die van de Norton 18. In handen van zijn broer Luigi scoorde de machine vanaf het begin podiumplaatsen in de 1.600 kilometer lange Milaan-Taranto, evenals in de Grand Prix van Monza en Lario. Eind jaren twintig waagde Gilera zich kort­ stondig aan een racer met een bovenliggende nokkenas, maar deze verdween even snel als hij was gekomen. Eind jaren twintig bestonden de productiemodellen uit de Gran Sport in 350cc- en 500cc-uitvoering en de enorm populaire L/SS350 en L/SS500. Buiten de landsgrenzen zorgde het kleine Gilera- offroad-team in 1931 voor goud toen het op In de schaduw van de eigen prestigieuze viercilinder-Grand Prix-racers ontpopte de ‘Otto Bulloni’-kopklepper van Gilera zich tussen 1935 en 1940 tot de supersportmachine voor het gewone volk. Met een indrukwekkende palmares was hij de voorloper van de fameuze Saturno-generatie, die na de oorlog tot eind jaren vijftig imponeerde in talrijke modellen en fameuze competitiemachines! | Tekst: Rik Van Eycken; Foto’s: Yves Campion, Rik Van Eycken | De zeldzame en authentieke VTE Speciale (Otto Bulloni) supersport uit 1939. 16

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3