Het Motorrijwiel 190

TIEN J AAR GOED VOOR SUCCES Dé verrassing van de eerste Grote Prijs in 1974, die van Frankrijk op het circuit van Clermont- Ferrand, was de tweede plaats van Barry Sheene op de spiksplinternieuwe Suzuki-500cc-racer met typeaanduiding XR14 met watergekoelde square four-tweetakt. De Brit hoefde slechts zes seconden toe te geven op winnaar Phil Read op de onaantastbaar lijkende Italiaanse viercilinder- viertakt-MVAgusta. Suzuki kwam dat jaar met de nieuwe racer in een periode dat de Japanse tweetaktmerken de strijd aanbonden met de MV Agusta-viertaktracers. Yamaha zette in 1973 een 500cc-viercilinder-in-lijn in. In handen van de Fin Jarno Saarinen was die direct goed voor de eerste plaats in de eerste twee Grote Prijzen. Saarinen verongelukte echter in mei van dat jaar, waarna Yamaha zich voor de rest van het seizoen uit de GP-racerij terugtrok. In 1974 was Yamaha terug met de vierpitter, nu met Giacomo Agostini (ex-MVAgusta) als rijder. Suzuki was met drie man vertegenwoordigd: In 1974 kwam Suzuki voor de eerste keer met een 500cc- viercilinder (square four) uit in de koningsklasse. Het markeert het begin van een decennium van succes, niet alleen voor fabrieksrijders, maar ook voor privé-coureurs. | Tekst en fotografie: Ad van Poppel | Jack Findlay is in 1974 de best (voor Sheene) geklasseerde Suzuki-rijder. GRAND PRIX-HISTORIE VIJFTIG JAAR SUZUKI-500CC-SQUARE FOUR

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3