Het Motorrijwiel 190

GESLAAGDE REDDINGSBOEI Het zat Ducati Meccanica in het Italiaanse plaatsje Bologna aan het begin van de jaren zeventig niet mee. Het bedrijf zat in ernstige financiële problemen. Het was in de voorbije twee decennia weliswaar beroemd geworden met zijn koningsas-eencilinders, maar de gloriedagen van die mono’s waren geteld. In de jaren zestig waren er wel pogingen geweest om zware twee- en zelfs viercilinders uit te brengen – onder meer met financiële steun van de Berliner Motor Corporation in de Verenigde Staten – maar die mislukten. De 1.257 cc metende Apollo-viercilinder uit 1964 en de 700cc met dubbele bovenliggende nokkenassen waren technisch te gecompliceerd en daardoor te kwetsbaar. Het bleef daardoor bij enkele prototypes. Deze zware jongens hadden de Italiaanse en vooral Amerikaanse overheidsdiensten moeten voorzien van een nieuwe ‘dienstfiets’ en dat had de toekomst van Ducati veilig kunnen stellen. De Apollo zou wat vermogen en prestaties betreft zeker potentie hebben gehad. De eis (van de Italiaanse overheid) dat de motor 100.000 kilometer kon volbrengen zonder revisie bleek echter een onneembare horde. Hetzelfde gold voor de hoge productiekosten. Begin jaren zeventig leek Ducati bij de zware motoren de boot volledig te missen. De signalen waren ongunstig: net overgenomen door de Italiaanse staat, minimale financiële middelen en een ferme ontwikkelingsachterstand op de Europese en Japanse concurrentie. Als Houdini in zijn beste dagen ontsnapte de Italiaanse fabrikant toch aan nog meer malheur. | Tekst en foto’s: Hans Smid | Deze vroege diecast-750GT is opnieuw opgebouwd met behoud van originaliteit. Er werden bij vervanging alleen new old stock-onderdelen gebruikt. 30 REPORTAGE DUCATI 750 GT EN SPORT

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3