Het Motorrijwiel 190

RUIGE ROBBIE HAALT DE KOPPEN De Telegraaf-kop ‘Bron koos voor het zwaarste geweld’ doet begin 1974 het ergste vrezen, maar het gaat over de Yamaha TZ750 waarmee de Amsterdammer Daytona gaat rijden. Hij rijdt voor Ton van Heugten Motors, waar Ferry Brouwer in dienst is. Brouwer wordt de monteur van de nieuwe TZ750. “Met Brouwer erbij is een 750cc natuurlijk veel fijner dan die degelijke 350, want op de rechte einden vlieg je met dit kanon alles voorbij.” Dan Cruijffiaans: “In feite zal ik het dus rustiger aan kunnen doen.” Bron doet het voortreffelijk bij de 200 Mijl van Daytona. Tot vier ronden voor het eind strijdt hij om de vierde plek, maar dan breekt zijn ketting. In 1974 bestempelt De Telegraaf ene Boet van Dulmen voor het eerst als talent, maar het is vooral Wil Hartog die al regelmatig de show steelt. Bron beaamt diens talent: “Hartog rijdt nu zo goed dat ik hem door mijn bochten- techniek niet langer kan verslaan. Ik zal het in pure snelheid moeten zoeken.” De man die drie jaar eerder nog als tweede eindigde bij de TT heeft het in 1974 moeilijk. “Ik verkoop de hele zaak. Dit is geen doen. Als ik nu nog wat poen kan krijgen voor mijn motoren, mijn onderdelen en desnoods mijn caravan kan ik misschien een andere fiets kopen. Ik heb nog nooit zo slecht gezeten.” ‘Bron blijft lachen (ondanks pijn in botten en portemonnee)’ kopt de Telegraaf op 11 juli 1974. Na Assen keert Bron Yamaha – het merk dat hem alleen pech bracht – de rug toe en kiest voor Harley-Davidson. “Ik verwacht minder problemen. Het is een degelijke, met de hand opgebouwde machine, zit ontiegelijk mooi in elkaar, maar tot nu toe waren ze nooit snel genoeg. Deze machine brengt me tenminste altijd in het prijzengeld.” 1975 In 1975 haalt Bron vooral de kranten als het om Daytona gaat. De Telegraaf – die er reizen naartoe organiseert – gaat los op het Amerikaanse racespektakel. Om die lucratieve reizen te promoten, grijpt die elke gelegenheid aan om het evenement onder de aandacht te brengen, dus laat de krant Ard Schenk de Daytona-ploeg trainen. Bron blijkt in beste conditie, maar vindt de bar na afloop van de training het beste van allemaal. Amerika is voor Bron niet het land van de onbegrensde mogelijkheden. Begin maart lezen we ‘Brons droom is uit’. De Suzuki Het is alweer vijftien jaar geleden dat Rob Bron overleed. Zelfs de Grote Drie konden niet tippen aan zijn derde plaats in het 500cc-wereldkampioenschap van 1971. We reconstrueren de turbulente sportieve carrière van de markante Amsterdammer aan de hand van krantenkoppen. Dit keer de jaren 1974 tot en met 1978. | Tekst: Ad van de Wiel; Fotografie: Nationaal Archief, Target Press | Bron heeft nog steeds het absolute snelheidsrecord op Daytona in handen. Cowboy Bron wist zich altijd wel te vermaken in zonnig Daytona. 20 REPORTAGE ROB BRON (DEEL 2)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3