Het Motorrijwiel 189

DE EERSTGEBORENE Inmiddels synoniem voor vurige Italiaanse motorfietsen begon MV Agusta zijn lange historie ooit als fabrikant van vliegtuigen en helikopters. De ontwikkeling van de eerste motorfiets van het bedrijf begon echter al toen de Tweede Wereldoorlog nog in alle hevigheid woedde. Op een haar na had hij de naam gedragen van een nog altijd wereldberoemd scootermerk! | Tekst: Guido Kupper; Fotografie: MV Agusta | Zelfs de grootste vuurstorm begint met een klein vonkje. Terwijl de Tweede Wereldoorlog in de zomer van 1943 Europa en grote delen van de rest van de wereld in zijn ijzeren greep had en de geallieerden in Italië nog voet aan land moesten zetten, boog een handjevol mannen in Cascina Costa di Verghera, in de provincie Varese, zich al over het vraagstuk wat te doen wanneer de oorlog eindelijk tot een eind kwam. Na de Eerste Wereldoorlog werd het verslagen landen namelijk verboden om wapens te fabriceren, waaronder vliegtuigen. De angst van Costruzioni Aeronautiche Giovanni Agusta, in 1907 opgericht door de Italiaanse luchtvaartpionier graaf Giovanni Agusta en tijdens de oorlog voornamelijk actief op het gebied van onderhoud van de vliegtuigen van de Italiaanse luchtmacht, was dat het zichzelf na de dreigende ineenstorting van het Derde Rijk in een vergelijkbare hachelijke positie zou vinden. Betaalbaar transportmiddel Grote delen van Europa waren verwoest en toen al was duidelijk dat er na de oorlog een enorme behoefte zou zijn aan goedkope en zuinige transportmiddelen, dus besloot de bedrijfsleiding rond Domenico Agusta, de zoon van de in 1927 overleden oprichter Giovanni, tot de ontwikkeling 34 STUDIO MVAGUSTA 98

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3