HMR188

82 64 62 44 88 8 PRIJSWINNAARS Nieuwjaarspuzzel 10 STUDIO CZ 852 16 REPORTAGE Moto Guzzi Trialce van Karel Engelen 22 GEREDEN Honda NS400R, Suzuki RG500 Gamma en Yamaha RD500 LC 34 UIT DE PIONIERSTIJD 1909 Vindec Special Model F 38 REPORTAGE Endurance-pionier Ronald Vingerhoed 44 REPORTAGE Geschiedenis Norton Manx (deel 1) 52 REPORTAGE Reünie Van Erp-motorcrossers 56 REPORTAGE De Triumph Tina- en Tigress-scooters van Willem Stahlecker 62 REPORTAGE SAM-Yamaha XS650 64 REPORTAGE Terrot Motorette 82 REPORTAGE Geschiedenis Moto Villa 88 REPORTAGE Rickman Royal Enfield Interceptor Cees “Als je problemen had op school of met een vriendinnetje moest je niet bij Cees zijn”, hoor ik mijn broer Ton van achter het katheder zeggen.“Bij Cees klopte je aan als je een motorfiets in puin had gereden”, vervolgt hij. Als ervaringsdeskundige weet hij dat als geen ander. Vlak voordat Ton zijn Ducati Paso op een boom knalde, dacht hij nog Wayne Gardner te zijn, het bleek Evel Knievel... En inderdaad; in een paar maanden tijd maakte Cees van alle losse onderdelen weer een Paso. Diezelfde Cornelis Martinus – “Zeg maar Cees” – ligt nu in de grenen kist achter mijn broer. Een week eerder overleed hij, mijn broze negentigjarige vadertje. In zijn hoofd was het allang niet meer altijd 2024, soms was het zo maar 2015 of 2017 en steeds vaker was het ergens tussen ’40 en ’45. Andere zaken zaten dan wel weer muurvast verankerd.“Jij werkt toch bij een motorblaadje”, zei hij iedere keer en als ik bevestigend knikte, gaf Cees zichzelf standaard een schouderklopje: “Dat heb ik toch maar mooi onthouden.” Mijn liefde voor motoren begon bij Cees en bij Cees alleen. Mijn moeder verguisde die ‘widow makers’, mijn vader was er zijn hele leven gek van.Vier kratten onderdelen maakten ergens rond 1975 een eind aan een motorloze huisje-boompje-beestje-periode. In het voorjaar was die stapel‘rotzooi’ getransformeerd in een indrukwekkende BSA A65 Lightning.Als het op motoren aankwam, had Cees zowaar smaak. Een Benelli Tornado 650, Triumph Bonneville, Laverda 750SF en Norton Dominator volgden. De rubriek Eerste Liefde portretteert lezers met hun eerste motorfiets. Het levert altijd mooie zwart- wit-foto’s op en begeleidende teksten waar de melancholie van afdruipt. Die eerste liefde komt niet zo maar uit de lucht vallen, er moet altijd een inspiratiebron zijn geweest. Soms was het een buurman, maar veel vaker moet dat een vader op een Britse, Nederlandse, Duitse, Italiaanse of Franse motor zijn geweest. Laten we die mannen – ik verwacht niet veel vrouwelijke motorische voorgangers, maar ze zijn welkom…– in het zonnetje zetten! Laten we in een speciale aflevering van Eerste Liefde een ode brengen aan de vaders die het motorvirus plantten door ons – nog half in de luiers - voor op de tank mee te nemen voor een blokje door het dorp. In deze uitgave geef ik op pagina 95 alvast het goede voorbeeld. De meeste van onze vaders zijn allang dood en begraven, maar laten we ze nog een keer een passend toneel geven. Omdat ze ons de liefde voor motoren hebben meegegeven. Bedankt daarvoor. En voor de rest. Ad van de Wiel 5 INHOUD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3