HMR187
Bij de tweede deelname op Man in 1963 leidt Ito en rijdt hij de hoogste topsnelheid, maar hij eindigt als tweede. DE DOORBRAAK Met een oorverdovend gekrijs van tweetakt motoren knallen twee fabrieks-Yamaha-racers over de heuvels en door de dalen van de Ardennen en ze leggen de concurrentie er genadeloos op. Als de geblokte vlag wordt gezwaaid voor Fumio Ito en zijn teamgenoot Yoshikazu Sunako bezetten ze de eerste twee plaatsen. Bij de prijsuitreiking verzamelt zich een menigte Japanse technici. Vijf jaren van ontberingen – gedreven door de bewijsdrang dat een tweetakt superieur is aan de viertakt – zijn in één klap beloond. Nog maar een jaar eerder lag de droom van de mannen uit Iwata bijna voorgoed aan diggelen. Enorme garantie- en compensatiebetalingen in Na een onderbreking van een jaar keert Yamaha in 1963 terug in het wereldkampioenschap. De RD56 is de snelste motorfiets in de kwartliterklasse en Fumio Ito behaalt in Spa-Francorchamps de eerste overwinning voor de motorfietsfabrikant uit Iwata. | Tekst: Imre Paulovits; Fotografie: Yamaha, archief | Overwinning voor het Verre Oosten: Ito’s rijstijl en de krachtige Yamaha RD56 zegevieren in 1963 op Spa-Francorchamps. 84 REPORTAGE EERSTE GP-ZEGE YAMAHA 1963
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3