HMR187

DE EERSTE SUPERBIKE SPECIAL De presentatie van zijn twee superbikes op basis van een Egli-frame en Vincent-blok kon conform hun statuur alleen plaatsvinden op de Züspa. In het voorjaar van 1967 is dat de grootste en belangrijkste Zwitserse motortentoonstelling. Toen Fritz Egli de prijs hoorde die hij voor een stand moest betalen, was hij met stomheid geslagen. Dat bedrag ging zijn budget ver te boven. Einde droom! Kort daarna kreeg hij echter het reddende idee. Een dag voor de inschrijving sloot, belde hij de beursorganisator en bood voor decoratie- doeleinden twee bijzondere motoren aan. Omdat hij hiervoor zelfs geen onkostenvergoeding wilde hebben, werd zijn aanbod met graagte aanvaard. Egli kreeg een plek toegewezen achter in de hal, tussen de bloemen, maar dat vond hij geen Halverwege de jaren zestig, in een tijd waarin de motorindustrie bijna volledig op zijn gat lag, bouwde de Zwitser Fritz Walter Egli de eerste Superbike Special, een motor die de motorwereld op zijn grondvesten deed schudden. | Tekst: Ad van Boheemen; fotografie: Ad van Boheemen, Feuerstühle, archief | Fritz Egli bouwde in 1967 de eerste Superbike Special. De racemotor waarmee Frits Peier bergkampioen werd. 48 REPORTAGE EGLI-VINCENT

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3