HMR187

1904 ‘ALL BRITISH’ 3,5 PK ‘THE ARIEL’ De 3,5 pk Ariel uit 1904, inderdaad een motorfiets zonder vermelding van de cilinderinhoud, want die werd in 1904 niet vermeld in de verkoopfolder! Het in 1870 opgerichte Ariel was als succesvolle naaimachine- en grote fietsfabrikant sinds het eind van de negentiende eeuw in Engeland geen onbekende meer. De firma was zelfs de eerste die een patent verkreeg op een draadspaakwiel en dit vervolgens met succes op de markt bracht. In 1898 fabriceerde Ariel in een klein aantal een tricycle met een door Cycle Components Manufacturing onder De Dion-patent gebouwd motorblokje, gevolgd door een quadricycle. In 1901 verscheen Ariels eerst lichte motorrijwiel met een 211cc-blokje van het Belgische Minerva. Een grote zakelijke sprong voorwaarts betekende de overname in 1902 van het merk door de Schotse fietsfabrikant Charles Sangster. Hij splitste het bedrijf op in een Ariel Auto en Ariel Cycle Division, die naast tricycles, quadricycles vooral motorfietsen zou gaan fabriceren. De lichte modellen kregen Saroléa- (Kerry) enWhite & Poppe-inbouw- motoren, die vervolgens vanaf 1904 in licentie door Ariel zelf werden gebouwd. Ondertussen werkten Sangster en zijn technische team er hard aan om in eigen beheer een betrouwbare complete motorfiets te ontwikkelen. Het resultaat was het in dit artikel beschreven 1904-model, dat werd aangeboden in een 3,5 en 2,75 pk uitvoering. Bijzonder van dit blok is dat de nokkenas zich achter de cilinder bevindt en dat deze wordt aangedreven door een wormaandrijving vanaf de krukas. Multi-inzetbaar De 1904-verkoopfolder vermeldt uitdrukkelijk dat het een ‘All British’ motorrijwiel is. Er wordt uitgelegd dat de luchtgekoelde, 3,5 pk sterke eencilinder-zijklepper vooral geschikt is voor gebruik in zeer heuvelachtig terrein en voor een zijspan, een ‘forecarriage’ (een driewieler met een zetel voorop gemonteerd) of met een Ariel ‘cycle attachment’. Dat was een stangenconstructie waarmee een gewone fiets naast de motorfiets was te monteren, waardoor een wonderlijk ogende vierwielcombinatie ontstond. Het 2,75 pk model wordt aanbevolen als ideale toermotor voor ritjes met een snelheid tussen de 35 en 50 kilometer per uur. Daarnaast had Ariel nog twee lichtere motor- Bijzonder is dat de nokkenas zich achter de cilinder bevindt en wordt aangedreven door een wormaandrijving vanaf de krukas. 44 UIT DE PIONIERSTIJD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3