HMR187
Alle modellen zijn in volle glorie opgesteld en fraai gerestaureerd, alsof ze zo uit de fabriek komen. Daar tussendoor zien we een bonte variatie aan prachtig gepresenteerde objecten. Van bougies, helmen, motorkleding, laarzen, olieflessen, olie- blikken, wedstrijdposters, zeldzame lichtbakken, reclameborden, miniatuurmodellen tot aan open- gewerkte motorblokjes. Alles kent een verhaal en niemand kan er beter over vertellen dan oprichter Ad Opheij, die samen met zijn vrouw Annie een bezoek tot een gastvrij feestje maakt. Victoria-bromfiets Ad kreeg via zijn vader het motorcrossvirus al op zeer jonge leeftijd te pakken.Als het even kon, gingen ze samen naar de cross om naar publiekshelden als ‘het Helmondse atoomkanon’, Jan Clijnk, Gerrit Wolsink en de broertjes Piet, Broer,Albert en Jan Dirkx te kijken. Helaas overleed zijn vader onverwacht toen Ad nog maar veertien jaar was. Zijn eerste brommer was een Victoria, die hij wist op te voeren tot 80 kilometer per uur. Moeder vond dat maar niets en kocht een Batavus Whippet voor Ad.“Al snel liep ook die 55 kilometer per uur”, vertelt Ad. Die leerde in die tijd ook zijn latere vrouw Annie kennen, die dan ook vaak achter op de buddy te vinden was als ze samen naar de cross of beurzen reden. Zelf croste hij rond op een zelfbouwcrosser op basis van een Jawa. Ad bleek twee rechterhanden te hebben en koos voor het monteursvak. Hij kwam in dienst bij het Willem II-filiaal in Gemert. Hij werkte nog bij diverse andere bedrijven, maar startte vervolgens, inmiddels alweer ruim 25 jaar geleden, een eigen verhuurbedrijf van aanhangers en bouw- en tuin- machines. Ondertussen was Ad elk weekend te vinden op de crossbanen, waar hij een bekende verschijning werd als fotograaf van de MON (Motorsport Organisatie Nederland) en van de in 1970 opgerichte motorcrossorganisatie Gelimbra. Plastic menneke Het verzamelen begon toen hij eind twintig was met Solexen. Hij had er op een gegeven moment zelfs vijfenveertig. Toen het wedstrijdcrossen rond 1980 met 50cc’tjes afgelopen was, begon Ad zich vol overgave te ontfermen over de afgedankte crossers van toen vooral Zündapp, Kreidler en SAX en bijbehorende onderdelen, waaronder ook de kunststof delen. Ook begon hij de beurzen hiervoor af te struinen. Zijn grote verzameling originele kunststof onderdelen leverde hem de Contact Iedereen is van harte welkom het museum te bezichtigen en een drankje te nuttigen. Dat kan elke zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur en traditioneel ook op eerste en tweede kerstdag. Volwassenen betalen € 7,50 en kinderen tot tien jaar mogen gratis naar binnen, maar dan wel onder begeleiding. Groepen – altijd op afspraak – kunnen ook op andere dagen afspreken. Bel daarvoor naar (0492) 363 657. Meer museuminfo is te vinden op www.museumvanalleswa.nl . bijnaam ‘Het plastic menneke’ op.Wie wat bewaart, heeft wat en met de jaren begon hij vol geduld met de restauratie van al die crossers en ook kwamen er via aankoop en ruil steeds meer sportbromfietsen en grotere crossers bij. Uiteindelijk genoeg om al dat moois sinds 2014 te delen met de geïnteresseerde liefhebber in de ingerichte ontvangstruimte en expositieplekken, waaronder een bovenverdieping naast zijn verhuurbedrijf. Sindsdien is het een geliefde locatie geworden voor zowel individuele bezoekers als groepjes en groepen. Een van de favorieten van museumoprichter Ad Opheij is deze zeldzame Monark-125cc uit 1976 met grotere tank, geschikt voor races van 25 ronden. Tegen de achterwand zien we een 50cc-Monark uit begin jaren zeventig. Naast deze originele 80cc-Bultaco Frontera staat zo maar een van de originele BSA-crossers van crosslegende Jan Clijnk! Een blik op een deel van de verzameling op de benedenverdieping. Ook de laarzen en oude kleding tegen de achterwand verkeren in nieuwstaat. 27 BEDRIJVIG KLASSIEK
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3