Het Motorrijwiel 186
‘HET IS NU LATER’ “De Kroezes zijn goed volk”, concluderen fotograaf Guus en ik al snel in de achtertuin van George Kroeze. De grijze krullenbol tegenover ons is de volle neef van speedwayer en steilewandrijder Hennie. Net als zijn neef is hij motorfanaat en minstens zo innemend. Het is goed toeven hier in de lommerrijke tuin direct aan de bosrand. Elke eekhoorn, ree of vogel in het aanpalende bos denkt er exact hetzelfde over. Voor elk levend wezen is er wel iets te eten neergelegd door Yvonne, de echt- genote van George. Met de vrouw des huizes begint ook het tweede leven van de Bimota. George denkt dat hij jong is “Mijn nieuwe vrouw Yvonne en ik kennen elkaar zes jaar”, begint Kroeze zijn verhaal. “Toen ze voor het eerst bij mij in de schuur kwam, zag ze daar onder een paardendeken mijn Bimota staan. Die stond daar sinds 1995 – het jaar dat ik een Honda Fireblade kocht – in een diepe winterslaap. Ik vertelde Yvonne dat de Bimota een project voor later was. Over de SB2 heb ik altijd gezegd: deze blijft. Geen haar op mijn hoofd heeft er ooit aan gedacht om hem weg te doen.” ‘George, het is nu later’, antwoordde Yvonne droog.“George denkt nog steeds dat hij jong is”, wrijft de dame in kwestie nog even wat zout in de wonden. De woorden zetten de 64-jarige Kroeze aan het denken. Hij beseft direct dat hij in de herfst van zijn leven zit. Het is tijd voor actie, na een kwart eeuw rust moet de Italiaan uit zijn winterslaap ontwaken. Van langzaam ontwakende liefde is in 1989 geen sprake. Hals over kop valt Kroeze in katzwijm voor een hem totaal onbekende motorfiets in Oldeberkoop.“Een vriend van mij kocht er particulier een Moto Guzzi en ik was mee. Toen ik dit ding zag, was ik direct verliefd: wat een geweldige, aparte motorfiets.” Was Kroeze verblind in 1989, had hij de meest roze bril ooit op of had hij toen al het vermogen om door problemen heen te kijken? De Bimota verkeert namelijk niet in concours- staat.“Er ontbraken stickers en het kleuren- schema was verkeerd. Het blok liep niet en er ontbraken sommige onderdelen. Ik wilde maar één ding en dat was rijden. Daarom ben ik een paar weken druk bezig geweest.” Hulptroepen inschakelen Na het klussen is het tijd om te rijden; de oorsprong van de Bimota boeit Kroeze destijds nog niet. Machtig mooie en vooral sportieve ritten wisselen naadloos af met gedwongen stops op de vluchtstrook.“We gingen zelfs op motorvakantie met alleen een grote rugzak en Net als je denkt dat het qua motorfiets niet interessanter kan, ontmoet je de eigenaar. George Kroeze achterhaalt bijna maniakaal de geschiedenis van zijn 44 jaar oude, maar desondanks nog altijd futuristische Bimota SB2. Het is een klus van vallen en opstaan. | Tekst: Ad van de Wiel; Fotografie: Guus van Goethem | 84 REPORTAGE BIMOTA SB2
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3