Het Motorrijwiel 185
Dit ‘nieuwe’ boek is een herdruk van het boek ‘Die NSU Story – Die Chronik einer Weltmarke’, dat in 1997 werd uitgegeven ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van NSU. Nu, 25 jaar later, wordt het 150-jarig jubileum gevierd en gaf de uitgever een nieuwe subtitel aan het boek,‘Alle Autos und Motorräder aus Neckarsulm’. Qua uitvoering, formaat en inhoud is er buiten de opmaak amper iets veranderd. Zelfs het aantal pagina’s is gelijk gebleven. Na een voorwoord van de a uteur Peter Schneider volgt het verhaal over de oorsprong in 1873, toen Christian Schmidt en Heinrich Stoll in een schuurtje begonnen met de productie van brei- en borduurmachines, dit was het begin van NSU. Deze lettercombinatie kwam echter pas veel later, toen ze wilden concurreren met BSA. De drie letters NSU zijn simpelweg ontleend aan de plaatsnaam Neckarsulm. Vanaf 1886 stortte NSU zich 1886 op de productie van rijwielen en dat leidde al aan het begin van 1900 tot de productie van de eerste motorfietsen, aanvankelijk als licentieproducties, waarbij gebruik werd gemaakt van een 211cc-eencilinder- viertakt van de Zwitserse fabrikant Zedel. Daarna bouwde NSU de motorfietsen ook in eigen huis. Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 werden voor het leger oorlogsmotorfietsen van 3,5 pk en vrachtwagens met een laadvermogen van 1¼ en 2½ ton vervaardigd. Motorsport successen hielpen bij de verkoop, maar het merk moest zich uiteindelijk concentreren op motor- fietsen en later op scooters. Grote bekendheid verwierf NSU met de massaproductie van kwalitatief goede motorfietsen. Het deelnemen aan belangrijke motorwedstrijden, zoals motor- races en betrouwbaarheidsritten, was puur uit reclameoogpunt. Nadat Otto Reitz, de hoofdontwerper bij NSU, in 1930 werd vervangen door de voormalige constructeur bij Norton Motors Ltd. in Engeland, Walter William Moore, veranderden de model- ontwerpen radicaal. Na het succes van de Super Sport-modellen 500SS en 600SS kwamen al snel seriemodellen op de markt. Voor het deelnemen aan grote internationale motorraces trok het merk het succesvolle Britse talent Tom Bulles aan. Dat was een meesterzet, want in no-time werd NSU wereldberoemd. Al voor de Tweede Wereldoorlog was NSU een van de grootste motor- fietsfabrikanten in Europa en steeg het vervolgens in 1955 naar ’s werelds nummer één met succes- volle modellen als de Quickly, Fox en Max. In de jaren vijftig vestigden NSU-coureurs een groot aantal wereldsnelheidsrecords op de zoutvlakte van Bonneville in de VS. Nadat eind jaren vijftig in Europa de verkoop van motorfietsen vrijwel volledig instortte, kwam er in 1963 een eind aan de productie van NSU-motorfietsen en schakelde het bedrijf volledig over op de verkoop van auto's. Het boek is opgedeeld in vier grote hoofd- stukken, namelijk ‘De oprichtingsjaren’,‘Moed voor het nieuwe’,‘Op weg naar de glorie’ en ‘Types en modellen (data en cijfers 1900-1977)’. Onvergeeflijk is het dat op de cover een afbeelding van een motorfiets ontbreekt. Daarmee is NSU immers groot geworden.Wat ook ontbreekt, is een alfabetisch namenregister met trefwoorden dat het de lezer gemakkelijk maakt om bepaalde dingen op te zoeken. Qua uitvoering is het een goed verzorgd boek, maar aangezien het grotendeels een herdruk betreft, is het boek flink aan de prijs. Let wel, in deze recensie hebben wij ons beperkt tot alleen de aandacht voor de motorrijwielen van NSU. (FG) Details: ISBN 978-3-613-04546-0, 412 pagina’s met 720 kleuren- en zwart-witfoto’s, Duitstalig, formaat 23 x 27 cm, € 69,- exclusief verzend kosten. Info: www.motorbuch.de DIE NSU-STORY – ALLE AUTOS UND MOTORRÄDER AUS NECKARSULM DAVE BICKERS – UNSCRAMBLED We schrijven begin 1960 als ene Dave Bickers in zijn uppie Het Kanaal oversteekt. Het oorspronkelijke plan was om dat te doen in het kielzog van zijn leermeester, Brian Stonebridge, van wie de Engelsen hadden verwacht dat hij dat jaar Europees kampioen zou worden. Stonebridge kwam eind 1959 echter om het leven bij een auto-ongeluk toen hij onderweg was met teambaas Bert Greeves. Bickers was in Engeland al een rijzende ster in de motorcross, maar in Europa nog een broekie. Zo wist hij de weg na ar het circuit voor de GP van Zwitserland niet eens t e vinden. Bickers moest de kar echter alleen trekke n en hoe dat ging, is inmiddels geschiedenis: hij zou meteen dat jaar al Europees kampioen worden en deed dat het jaar erna nog eens! Ian Berry schreef in zijn drie voorgaande boeken eerder vanuit de sport (‘On Air’ en ‘Out Front’, waarin de competitieve kant van Bickers’ carrière uitgebreid wordt behandeld) of biografisch (Jeff Smith). Dit boek zou je ook een biografie kunnen noemen, maar dan meer vanuit het persoonlijke leven en door de ogen van anderen gezien. In het voorwoord vertelt weduwe Silvia Bickers dat Dave veel betekende voor veel mensen. Greeves- stalgenoot en leeftijdsgenoot Mike Jackson vond dat hij tot de top-tien aardigste mensen behoorde die hij heeft gekend. Na zijn dood werd dat nog eens onderstreept door de vele anekdotes en verhalen die boven kwamen. Dat waren er zoveel dat Silvia Bickers contact opnam met Ian Berry om te kijken of het in boekvorm kon worden gegoten. Uiteraard is er in het boek ook uitgebreid aandac ht voor de motorcrosscarrière van Bickers, maar d an in de vorm van anekdotes, uitspraken, verha ndelingen en verhalen van de man zelf. Er wordt ook uitgebreid aandacht besteed aan zijn filmcarrière. (MF) Details: ISBN 978-7390832-0-5 (paperback) of 978-7390832-1-2 (harde kaft), 228 pagina’s en meer dan 200 foto’s in kleur en zwart-wit, Engelstalig, formaat 25 x 20 cm, prijs £18 (circa € 20,-) exclusief verzendkosten voor de paperback en £27 (circa € 30,-) exclusief verzendkosten voor de hardcover. Info: www.davebickersunscrambled.com Klassieke Japanse Motor etsen Vereniging Dé club ván en vóór bezitters van Japanse klassiekers! +31 6 2530 7998 www.vgclassicframes.com info@vgclassicframes.com REPLICA FRAMES & PARTS FOR HARLEY-DAVIDSONS VG CLASSIC Frames & Parts WETBLAST.NL NATSTRALEN VAN ALUMINIUM Wetblast adv HMR 92x62mm juni 2020.indd 1 24-06-2020 12:14
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3