Het Motorrijwiel 185
WAANZIN OF WAANZINNIG? Tegenwoordig wordt elke motorrijder op zijn of haar wenken bediend. Of je nu een toermotor, offroad, supersport, custom, cruiser, allroad, supermotard of één of ander nichemodel zoekt, er is voor elk wat wils. Vijftig jaar geleden was de keuze beperkter, maar de accessoirehandel leverde meestal de juiste componenten om je standaardfiets naar eigen wens of gebruik aan te passen. Sportsturen, kuipen, windschermen, uitlaten, schokdempers, koffersets en dergelijke gingen als warme broodjes over de toonbank. Om de motor een exclusieve uitstraling te geven, lieten in de jaren zeventig ook veel motorrijders hun machine overspuiten in hun ‘eigen’ smaak: special paint was toen echt een begrip. Je zag destijds veel motoren in bijzondere fantasiekleuren, deels opgeleukt met de meest creatieve en niet zelden bizarre afbeeldingen. Pin-upmodellen, vlammen, Het is de gruwel in de ogen van puristen onder de huidige generatie motorverzamelaars: special paint. Ooit werden er stevige bedragen betaald om standaardmotoren door middel van opvallend spuitwerk een eigen gezicht te geven. Nu is een klassieker minstens duizend euro minder waard wanneer hij niet in de oorspronkelijke kleuren is gespoten. Hans Koopman haalt herinneringen op aan een (bijna) verdwenen modeverschijnsel. | Tekst en foto’s: Hans Koopman; Met dank aan: Ben Oud, Dolf Peeters, Willem van den Brink, Johan Ligthart, Blauwe Plaat, Marcel de Jonge en Bert van de Heuvel| 90 REPORTAGE SPECIAL PAINT
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3