Het Motorrijwiel 185

1904 W REX THE KING OF BRITISH MOTORS In deze aflevering aandacht voor een 3¼ pk 373cc-Rex uit 1904. Rex was een van de eerste en belangrijkste fabrikanten van motorfietsen in Groot-Brittannië. Diens zelfverzekerde reclameslogan 'The King of British Motors' spreekt boekdelen over het vertrouwen in zijn innoverende producten. De eerste modellen werden gemaakt door de BirminghamMotor Manufacturing & Supply Company, die in 1899 werd opgericht. De firma maakte in 1900 zijn debuut op de National Show in Crystal Palace in Londen met een model waarbij het 247cc-viertaktblokje naar voren hellend op de voorste framebuis was geplaatst. De aandrijving gebeurde met een V-snaar naar het achterwiel. Tijdens de show konden ook proefritten worden gemaakt. In 1902 fuseerde het bedrijf met fiets- en auto­ fabrikant Allard & Co en werd de fabriek, onder de nieuwe naam Rex Motor Manufacturing Company, verplaatst naar Earlsdon in Coventry.Vanaf dit jaar werd het motorblokje verticaal voor de trapas in het frame geplaatst en werden alle onderdelen – zo beweerden de makers – in eigen fabriek gemaakt. In de loop van 1903 werden de boring en slag van 75 x 75 millimeter met drie millimeter vergroot, wat leidde tot een cilinderinhoud van 373 cc. Ook zien we een in de rechterkant van de cilinder verwerkte en beslist onconventionele, uit één stuk met de cilinder gegoten uitlaat en geluiddemper, die al snel de bijnaam ‘bijenkorf’ kreeg. Dit jaar bracht ook de komst van motorkoeling met koelribben op de Rex-cilinder. Record Nieuw voor 1904 waren een grotere capaciteit van de brandstoftank, een iets verlaagd frame plus een bijpassend gestileerde metalen batterij- en bobine- kast, die tussen de zadelbuis en het achterspatbord was gemonteerd. De bruine biezen van het seizoen 1903 maakten in 1904 plaats voor stemmig groene. Kenmerken van deze 1904 Rex zijn naast de geluiddemperkamer op de cilinder het gepatenteerde wiegframe en de bijna L-vormige tank. 20 UIT DE PIONIERSTIJD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3