Het Motorrijwiel 183

46 66 78 88 Doodsangsten uitstaan Als kind wil je natuurlijk maar op één plek zitten als je in Engeland voor het eerst oog in oog staat met een vuurrode dubbeldekker. Dan storm je de wenteltrap op en ga je helemaal vooraan zitten om te genieten van het uitzicht. Hoe anders is dat in Zuidoost-Azië.Wijze les: ga daar nooit voor in een bus zitten! Misschien weet je dat al, ik in elk geval wel, maar mijn geliefde wist het tot een paar weken geleden niet. Dus wat deed ze bij een busreis tussen twee Thaise bounty-eilanden? Enthousiast stormde ze naar voren om de voorste stoelen te confisque- ren, om vervolgens doodsangsten uit te staan. Het lag niet aan de chauffeur. Zeer waarschijnlijk geloofde hij als boed- dhist in een volgend leven, maar daar handelde hij niet naar. Hij reed niet alsof hij onsterfelijk was en verlangde naar een volgend leven, want eigenlijk reed hij best netjes. De doodangsten van mijn geliefde sloegen dan ook niet op haar eigen leven, maar op dat van de bestuurders van de ontelbare lichte motoren. Omdat die nooit in hun achteruitkijkspiegel kijken, hadden ze ook de bumperklevende achttientonner vlak achter hen niet in de gaten. Slechts een paar decimeter scheidden een Supercub met daarop een moeder en twee jonge kinderen van een touringcar. Een paar decimeter tussen het tijdelijke en eeuwige. Goed voor doodsangsten bij de toeschouwers op de eerste rang in de bus. Jaarlijks vallen er 22.000 verkeerdoden in Thailand, maar gelukkig liep bij ons alles goed af.Als we zelf een scootertje huurden, keek ik ter compensatie wel voor tien in de achteruitkijkspiegels. Dood gereden worden vind ik namelijk niet echt vakantiepretverhogend.Absoluut wel sfeerverhogend zijn de race- gekke locals die hun Supercubs pimpen met extreem lage banden, discoverlichting en een open pijp. In Nederland ben ik op de openbare weg een voorstander van ‘te luid is uit’, maar in Thailand klinkt het viertaktgeloei van de kleine eencilinder me als inspirerende muziek in de oren. Sluit je ogen en het doet denken aan lichte klassieke racers die het rechte eind opstormen. Hou je ogen vooral gesloten, anders zie je in sarong gestoken jongemannen op teenslippers in plaats van coureurs in een leren raceoverall. In het paradijselijke Thailand is het heerlijk wegdromen en als vanzelf dwalen je gedachten ver af van Nederland. De open uitlaten voeren me juist – tot volle tevredenheid – terug naar Nederland. Er stond al een klassiekerrace in de agenda, maar na het horen van de brullende Thaise Supercubs heb ik beslo- ten dat er meer evenementen in komen. Ad van de Wiel 10 TEST Moto Guzzi Daytona 1000 16 REPORTAGE Wim van Duuren 22 REPORTAGE Honderd jaar BMW Motorrad, dertig jaar vierkleps-boxer 30 REPORTAGE Eddy Lejeune en Honda 36 UIT DE PIONIERSTIJD 1897 La Française 40 REPORTAGE E-fuel 46 REPORTAGE TIZ AM-600 48 REPORTAGE Exotentreffen 51 REPORTAGE Husqvarna’s eerste motorfiets 52 REPORTAGE Enduromuseum Zschopau 60 PRODUCTTEST 9 polijstmiddelen 66 REPORTAGE Eerste restauratie BSA Gold Star 78 REPORTAGE DKW’s eerste wegracer 82 PORTRET Jan Beck 88 REPORTAGE Gilera 150 en B300 22 5 INHOUD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3