Het Motorrijwiel 183
BENZINE VAN DE TOEKOMST Om naar de toekomst te kunnen kijken, blikken we eerst even terug: al een kleine tien jaar mengen benzinemaatschappijen ethanol door de benzine. De veelgebruikte Euro 95-benzine bevat tegen- woordig zelfs tien procent ethanol, vandaar dat deze benzine tegenwoordig meestal E10 heet. Op deze manier blijven onze natuurlijke voorraden langer toereikend en zullen we minder afhankelijk zijn van oliesjeiks. Op zich is dat bijmengen geen probleem, want ethanol is ook een prima brandstof, maar er bleken wel addertjes onder het gras te zitten. Ethanol trekt namelijk water aan en vormt zo een zuur dat bij langere stilstand inwerkt op de binnenkant van de tank en op de carburateur of injectie. Na enkele maanden stilstand ontstaat er een vervui- lende afzetting. Bovendien blijken polyester tanks van klassiekers er slecht tegen te kunnen en laat E10-benzine zich slecht mengen met tweetaktolie. Kortom, E10-benzine doet het misschien wel in je dagelijks gebruikte auto voor woon-werkverkeer, maar in een (cross)motor die in de wintermaan- den vaak langere tijd stilstaat, is het – nog afgezien van de matige prestaties uit deze goedkope ben- zine – verre van ideaal. Dan zijn de duurdere, maar vaak ook slechter verkrijgbare E5-benzine (lees: Superplus 98) en de nog hoogwaardiger (Duitse) premiumbenzines een betere keus. Ruim tien jaar geleden zagen de Nijmeegse gebroeders Van Gelder met hun al negentig jaar bestaande GVG Oliehandel deze problemen al ontstaan. Als importeur van de Zweedse Aspen- alkylaatbenzine hadden ze de oplossing voorhan- den.“Alkylaatbenzine is een heel zuivere synthe- tische benzine die via een speciaal proces wordt gewonnen uit butaangas”, vertelt Peter van Gelder. De wereldwijde energietransitie is in volle gang: onze huizen moeten anders worden verwarmd, onze stroom moet anders worden opgewekt en onze voertuigen moeten anders aangedreven. Zelfs de elektrische motorfiets klopt nadrukkelijk op de deur. Toch wil dat niet zeggen dat het einde van de verbrandingsmotor nabij is, want ook met ‘schone’ benzine is er nog veel winst te halen. Ecomaxx- producent GVG praat ons bij. | Tekst: Eric Bulsink; foto’s: David de Jong, GVG Oliehandel, Honda, Porsche | 40 REPORTAGE E-FUEL
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3