Het Motorrijwiel 183

Dit keer zijn we te gast bij Anne de Leeuw (25). Hij is geboren en getogen in Leerbroek en sinds augustus 2020 eigenaar van Histories Antique Motorcycles. De firma is gevestigd in een voormalig Rode Kruis-pand in het Utrechtse Oosterwijk. We vinden er, naast zijn weke- lijks wisselende handelsvoorraad, ook ruimtes voor clubbijeenkomsten en op de bovenver- dieping een fraai privémuseum, dat een door vader en zoon in veertig jaar bijeengebrachte collectie van zeer interessante motoren herbergt. | Tekst en foto’s: Frank van Oortmerssen | VAN PROJECT TOT PERFECT De liefde voor oude motorfietsen werd Anne met de spreekwoordelijke paplepel ingegeven via zijn vader, die heel breed geïnteresseerd begon met het verzamelen en rijden op klassieke motoren. Anne volgde hem daarin de afgelopen tien jaar. Een bromfiets sloeg hij over. Het werd meteen een DKW RT98, die hij op zijn vijftiende van zijn vader kreeg en waarmee hij tot zijn achttiende jaar natuurlijk alleen stiekeme ritten maakte. Na de middelbare school volgde hij de opleiding Vastgoed en Makelaardij om daarna te starten als assistent-makelaar, maar ondertussen ging het verzamelen van motoren door en van lieverlee werden er ook steeds meer motoren verhandeld. Uitdaging In 2020 besloot hij dit voltijds te gaan doen.“His- tories verwijst ernaar dat elke motor een unieke eigen geschiedenis, een eigen verhaal, met zich meedraagt. Persoonlijk heb ik een grote voor- liefde voor de vooroorlogse motoren. Eerst legde ik de uiterste grens bij 1985, maar die ligt inmid- dels bij 1990”, aldus Anne. Zijn aanbod blijkt net zo breed als hij verzamelt.“Frans, Engels, veel BMW-mono’s, maar ook voormalige Oostblok- motoren kocht ik inmiddels in en mocht ik verkopen en soms ook hele collecties. Zit daar een auto bij, zoals laatst een GMC-legertruck uit de Tweede Wereldoorlog, dan zie ik dat ook als een uitdaging. Ook accepteer ik motoren in con- signatie. Iemand die een restauratie wil, verwijs ik graag door naar een specialist”, vervolgt hij, terwijl hij enthousiast enkele nieuwe aanwinsten voor de verkoop toont, waaronder een BMW R12 uit 1940, een Tsjechische Ogar uit 1948, een Oost- Duitse IFA, een inmiddels zeldzame BSA Dandy uit 1957, een Panther 600cc uit 1949 en een BMW R23 uit 1938. Ook naar Irak… Het bedrijf heeft nog geen website – die is nog in aantocht – maar heeft wel een goed bezochte Facebook-pagina. Inmiddels gaat ruim de helft van de handel naar het buitenland, zoals Duits- land, Tsjechië en de Verenigde Staten, maar ook naar Japan en zelfs Indonesië. Onlangs mocht “Histories verwijst ernaar dat elke motor een unieke eigen geschiedenis, een eigen verhaal, met zich meedraagt”, aldus eigenaar Anne de Leeuw. Een Wall-auto-wheel uit 1916, een Harley-Davidson- zadel, een Engels versnellingsbakje en de droge batterij die verstopt zit in een sigarenblikje. Iets voor een mancave? 28 BEDRIJVIG KLASSIEK

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3