Het Motorrijwiel 183

IDEE UIT HONDERDEN BMW wordt honderd jaar en daarom de historie in een notendop. Rapp-Motorenwerke verandert in 1917 in de Bayerische Motorenwerke GmbH, ofte- wel BMW. De eerste boxermotor van BMW ziet in 1920 als Bayern-Kleinmotor het levenslicht. Deze M2B15 is als stationaire motor bedoeld voor de inbouw in rijwielgedeeltes van andere fabrikanten. Daarvan zijn Victoria en Helios de bekendste. Helios is op zijn beurt een noodproject van de Bay- erische Flugzeugwerke (BFW). Dat bedrijf mag net als BMW na 1918 geen vliegtuigen meer blijven bouwen. In 1922 gaat BFW op in het nieuw opge- richte BMWAG. In 1923 ontwerpt Max Friz met de R32 de eerste motorfiets onder de merknaam BMW. Hij gebruikt hetzelfde motorblok, maar draait de cilinders vol in de rijwind. De krukas staat hierdoor in de rijrichting en deze configu- ratie gebruikt BMW heden ten dage nog altijd. Sindsdien laten dotjes gas de tweekleps-boxer bij stilstand altijd iets naar rechts hellen De M2B15 is in principe gebaseerd op een boxer- motor van het Engelse Douglas. Constructeur Martin Stolle reed sinds het einde van de Eerste Wereldoorlog privé op de Britse motor. De privé- motor staat model voor het BMW-ontwerp, al is dat door Stolle geoptimaliseerd. De verbetering van de motor bestaat uit de inkapseling van de kleppen, klepveren en geleiders. Bovendien is het door de Duitse bemoeienis over en sluiten voor de total-loss-smering. BMW maakt de zuigers van aluminium, omdat die toen al gebruikelijk waren in vliegtuigmotoren. De cilinderinhoud komt over- Omdat BMW en BFW na de Eerste Wereldoorlog geen vliegtuigmotoren meer mochten bouwen, legden ze zich toe op de productie van motorfietsen. Uit pure noodzaak ontwikkelde Max Friz in 1923 de boxermotor die we nu nog steeds kennen: alle assen in de lengterichting en cilinders die links en rechts vol in de luchtstroom steken. |Tekst: Nicolas Streblow; Foto’s: archief| De eerste in zijn soort: de M2B15 met nummer 25001 doet eerst dienst in de Douglas van Martin Stolle en later als stationaire motor. BMW R32 22 REPORTAGE HONDERD JAAR BMW MOTORRAD, DERTIG JAAR VIERKLEPS-BOXER

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3