Het Motorrijwiel 183

DE TANDARTS Eind 1986 staat op de langparkeerplaats van de luchthaven van Philadelphia een auto stof te vergaren. De vierwieler staat er maar en staat er maar, eigenlijk alsof de eigenaar hem gewoon is vergeten.“Op een ochtend in december werd ik wakker en toen herinnerde ik me mijn nog steeds in de Verenigde Staten geparkeerde auto”, herin- nert Dr. JohnWittner zich.“Ik had twee weken in Modena gepland, maar het werden twee maanden. Het kostte me achteraf veel geld om mijn auto daar weg te krijgen”, vertelt de werktuigbouwkundig ingenieur en voormalige tandarts. Wittner had in 1986 al zijn geld op één kaart gezet met de investering in een vliegticket naar Italië. Achteraf blijkt het de juiste beslissing. In de jaren daarvoor maakt Wittner – respectvol aange- sproken als Dr. John – naam op de Amerikaanse circuits. Hij heeft altijd motoren getuned en ermee geracet, eerst met Harleys, tot hij in 1983 een Moto Guzzi Le Mans koopt.“Het model beviel me en had net als de mij bekende Harleys een motorblok met stoterstangen. Techniek die geen verrassingen voor me had.” Succesvol maar blut Wittner wil in die tijd een endurance-team begin- nen.“Ik had al een paar Guzzi’s gehad en wist dat ze de perfecte basis zouden vormen voor een endurance-racer”, zegt hij. In het allereerste jaar, 1984, is zijn team direct goed voor een sensatie. Het team finisht elke race in de middenklasse en pakt aan het eind van het seizoen het kampioen- schap. In 1985 verkoopt Dr. John zijn tandarts- praktijk om zich volledig te concentreren op het racen. Met zijn handen helemaal vrij voor de racerij verloopt het raceseizoen absoluut geweldig. In dertien wedstrijden pakt het team – voor een hele vloot Japanse viercilinders – de Amerikaanse endurance-titel. Het jaar erop zet Wittner zijn zinnen op nieuwe doelen. Hij wil op grote schaal meedoen aan bui- tenlandse evenementen, maar hij vindt de meeste evenementen ongeschikt. Daarom zitten in 1986 hij en zijn team in een ferme dip en wordt geld al snel een schaars goed. Na twee uiterst succesvolle endurance-seizoenen en twee nationale kampi- oenstitels is hij bijna blut. Daarom besluit hij naar Modena te vliegen om een bezoekje te brengen aan een man die zijn expertise in het pimpen van een Moto Guzzi volgens hem goed kan gebruiken: Alejandro de Tomaso. De geboren Argentijn is op dat moment hoofd van een groep bedrijven, waar- onder ook Benelli, Maserati en Innocenti vallen. Moto Guzzi behoort sinds 1972 tot dezelfde groep. De Tomaso zoekt in die tijd naar manieren om het uitgebluste imago van de Adelaar van Mandello opnieuw glans te geven.Wittner biedt hem die mogelijkheid. Daarom kampeert Dr. John eerst op het grasveldje voor De Tomaso’s privéhotel in Modena, maar eindigt daar als privégast van de 11

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3