Het Motorrijwiel 182
Nu zijn het nog losse buizen, maar het worden prachtige frames! VG Classic Frames & Parts Transformatorhof 38-1 7556 RA Hengelo (O) Nederland Tel: +31 (0)6-25 30 79 98 info@vgclassicframes.com www.vgclassicframes.com op de mal moeten worden gebruikt. Alles wordt stevig vastgezet en er wordt vervolgens meerdere keren gemeten en met de laser gecontroleerd voor- dat er uiteindelijk wordt gelast. De heavy-duty-mal is eenvoudig te roteren met een elektromotor, waardoor het vooral gemakkelijker wordt om alle onderdelen af te lassen. Dan komt de bovenste framebuis, van zadelbuis tot balhoofd, waarop ook de bevestiging voor de cilinderkop en de brand- stoftanks zit. De onderdelen die om de onderste framebuis worden geklemd en die de bevestigings- punten voor de treeplanken vormen, worden met een pers in een speciale mal gevormd. Sommige delen van het frame zijn gelast met TIG, andere met MIG-MAG, afhankelijk van de gebruikte materialen. Voorgefabriceerde framedelen Alle framebuizen die worden gebruikt voor OEM- specificaties-frames worden in kleine series voor- gefabriceerd en op de juiste radius gebogen en waar nodig voorzien van zogenaamde ‘bungs’, eigenlijk pluggen die in het gietstuk schuiven en zo voor een veel sterkere verbinding zorgen.“Dat scheelt veel tijd, we hoeven nu alleen nog maar alle benodigde onderdelen te pakken en deze naar wens van de klant in een frame te verwerken”, legt Raymond uit. “Als we elke keer alles apart zouden moeten buigen en fabriceren, zou dat veel meer tijd kosten. Naast alle buizen hebben we ook de gietstukken op voor- raad. Ondertussen denken we ook vooruit. In de toekomst willen we kijken of het mogelijk is om de gietstukken nog gedetailleerder te krijgen, volgens de originele fabrieksspecificaties.” Daarna wordt er weer verder gewerkt aan het frame. De volgende stap is de buis die tussen de onderkant van het balhoofd en de bovenste framebuis loopt. Die zorgt voor extra stevigheid. Hoe minder ‘flex’, dus hoe steviger en stijver een frame is, hoe stabieler de motorfiets rijdt. Ook nu geldt weer: eerst alles opmeten, de mal perfect afstellen en dan pas lassen. Raymond last, ter- wijl Herman de volgende onderdelen pakt en op verschillende plaatsen het frame klaarmaakt. De mal wordt voorbereid voor het achterste gedeelte en vervolgens voor de framebuizen, waarvan de uiteinden zo zijn gevormd dat ze aansluiten tegen de ronding van de buizen aan de voorkant. Deze zijn aan de bovenste framebuis gelast en lopen van boven langs de zadelbuis naar de gietstuk- ken aan de achterzijde en worden erin gestoken en gelast. De dwarsverbinding daartussen wordt bijna gelijktijdig gelast. Het lijkt op Lego, zo mooi als alles past. Het in elkaar zetten van een frame lijkt daarmee zo gemakkelijk, maar zoals altijd bedriegt ook in dit geval de schijn, want meer dan dertig jaar ervaring en speciale apparatuur, machines, technieken en materialen spelen hier uiteraard een hele grote rol! En dan ineens is het frame bijna klaar! Raymond controleert alles nog eens en scant het frame ver- der. Herman hoort de vraag al voordat hij wordt gesteld.“Ja, alle VG Classic-frames hebben de Duitse TÜV!”, zegt hij trots. Het frame wordt als een varken aan het spit rondgedraaid en tot in de puntjes afgelast, een kunst op zich en prachtig om te zien! Nog één keer wordt het frame minutieus geïnspecteerd door Herman en Raymond en dan is het eindelijk af; een frame is geboren! Het is een 1948-Panhead-replicaframe dat niet van een origineel exemplaar te onderscheiden is. Naast frames produceert VG Classic Frames & Parts ook onderdelen, zoals gietstukken, beugels, steunen, buizen, bevestigingen en nog veel meer. VG Classic Frames & Parts maakt ook frames op bestelling volgens de wensen en specificaties van de klant.“We werken samen met veel bedrijven en dealers”, vertelt Herman.“VG Classic Frames & Parts is een teamspeler, dus we zijn niet bang om kennis te delen”, zo legt hij uit.“We werken business to business, niet met particulieren, maar iedereen die iets wil hebben gedaan, gemaakt of aangepast aan een frame of die een van onze pro- ducten wil kopen, regelt dat probleemloos via zijn of haar dealer!” TIG-lassen blijft een kunst. Er staat weer een rij klaar voor verzending over de hele wereld. Tussen alle werkzaamheden door wordt er continu gemeten. De achterste framebuizen eindigen in de asplaten of staartstukken, exacte replica-gietstukken. 45
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3