Het Motorrijwiel 182

Uitgewoonde exemplaren Morris houdt zijn Garelli ongeveer een jaar en stapt dan over op een grote motorfiets, maar de herinneringen aan die prachtige eerste keer op twee wielen blijven zijn hele leven knagen. In 2018 besluit hij daarom een Tiger Cross toe te voegen aan zijn verzameling enigszins ongebruikelijke machines. Het blijkt in de praktijk erg moeilijk om er een te vinden. Goed gerestaureerde exemplaren moeten zo maar € 6.000,- opbrengen en ongeres- taureerde Garelli’s zijn echt uitgewoond. Uitein- delijk vindt Morris na ongeveer anderhalf jaar zoeken dit fraaie exemplaar. Ook die Tiger Cross is oorspronkelijk nogal afgeleefd, maar omdat hij Specificaties Garelli Tiger Cross Mark II Motor luchtgekoelde eencilinder, tweetakt Cilinderinhoud 49 cc Boring en slag 40 x 39 mm Compressieverhouding 12:1 Carburateur Dell’Orto, 20 mm Maximum vermogen 6,2 pk bij 7.500 tpm Maximum koppel 2,7 Nm bij 7.500 tpm Versnellingsbak vier versnellingen, voet- schakeling Frame stalen dubbel wiegframe Wielophanging telescoopvork Ø 28 mm, stereoschokdempers Wielen 2.25 x 19”, 2.50 x 17” Remmen enkele trommelrem voor en achter, Ø 90 mm Wielbasis 1.115 mm Gewicht 73 kg Tankinhoud 8,7 liter Topsnelheid 85 km/u compleet is, vormt het de ideale basis voor een restauratie. “Voordat ik hem ging strippen, vulde ik de tank met mengsmering – ik zorgde wel voor de juiste mix…– en verbazingwekkend genoeg startte hij meteen.Wanneer ik aan een restauratie begin, pro- beer ik zoveel mogelijk de originele onderdelen te hergebruiken en naarmate de restauratie vorderde, waren de enige onderdelen die ik moest vernieu- wen – afgezien van voor de hand liggende zaken als kettingen, tandwielen en banden – het stuur, het hitteschild van de uitlaat en het rooster van de koplampen. Het motorblok – helemaal zwart op de Mark II – was in opmerkelijk goede staat en hoefde, behalve te worden schoongemaakt en over- gespoten, niet te worden opgeknapt.” Morris laat de benzinetank, het frame, de achter- brug en diverse beugels spuiten, maar doet de rest zelf, inclusief de wielen met nieuwe roestvrijstalen spaken en de bedrading.“De rest van de montage was vrij eenvoudig en met brandstof in de tank was slechts één tik op het rechter ‘pedaal’ nodig om de motor tot leven te wekken. Het geluid van die hoge demper bracht zeker veel mooie herinnerin- gen uit mijn jeugd terug.” Het was nu mijn kans om de Garelli uit te probe- ren. Net als bij de testers uit de jaren zeventig is mijn eerste indruk dat hij fors is in vergelijking met de meeste andere bromfietsen. Het stalen frame is een verkleinde versie van het rijwielge- deelte van een zwaardere motorfiets en met de grote koelribben rond de cilinder en de cilinder- kop is het moeilijk te geloven dat het slechts om een 49cc-motor gaat. Op het eerste gezicht moet je heel goed kijken om de pedalen te kunnen zien. Die zijn hoog achter de motor weggestopt en het is moeilijk voor te stellen hoe het is om de bromfiets voort te trappen in het geval van motorpech. Ik hoef ze gelukkig alleen te gebruiken om de motor aan te trappen. Het blokje slaat direct aan en na het inschakelen van de eerste versnelling duiken we een verlaten stuurweggetje in, de perfecte omge- ving voor een toerenhongerige tweetakt. De eerste drie versnellingen van de vierbak zijn ideaal om een constante snelheid van rond de 40 km/u aan te houden. Als de vierde versnelling wordt ingeschakeld en je de geringste tegenwind of stijging ondervindt, heeft de motor al snel geen puf meer en moet er snel worden teruggeschakeld. Het rijgedrag van de ongedempte voorvork is ver- rassend goed. Het gewicht van de motorfiets en de kracht van de veren zijn in evenwicht, zodat een goede wegligging wordt bereikt. Ik was al gewaar- schuwd, maar zelfs dan zijn de twee 90-millimeter- trommelremmen op z’n hoogst als ‘marginaal’ te bestempelen. Ze oefenen amper invloed uit op de vertraging van de motorfiets. Toen de Garelli in 1970 op de markt kwam, was elke rit meestal een race met een bende vrienden op gelijksoortige machines. Het veroorzaakte altijd allerlei soorten chaos, maar wat hadden we een plezier op onze jankende tweetakten. Prachtige tijden, lang vervlogen, maar in het zadel van deze Garelli niet vergeten. Naast trappers zijn er ook voetsteunen aan boord. Een wettelijk kwaad op brommers uit die tijd: trappers. 33 GARELLI TIGER CROSS MARK II REPORTAGE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3