Het Motorrijwiel 180
30 40 82 90 10 RIJ-INDRUK Vincent Black Shadow C & Rapide C 20 INTERVIEW Chris ‘Mister Kawasaki’ Groeneweg 26 REPORTAGE Classic GP Assen 30 TECHNIEK Galvaniseren (2) 36 UIT DE PIONIERSTIJD Regent – 1920 40 REPORTAGE Nationaal Veteraan Treffen 46 REPORTAGE De geschiedenis van Steib-zijspannen 54 REPORTAGE Afscheid Leen Rehorst 58 REPORTAGE Laverda-museum, Breganze (I) 60 REPORTAGE KJMV 66 REPORTAGE 50 jaar helmplicht 78 REPORTAGE Antique Motorcycle Run 82 REPORTAGE FN-crossers 90 REPORTAGE Yamaha RD350LC 46 Blije opa’s ‘Absolute teringherrie’, zo bestempelt minstens 99,99 procent van onze medelanders het uitlaatgeluid van onze geliefde motorfietsen. Belangenorganisaties als de KNMV en MAG hebben er de handen vol aan om te voorkomen dat niet elke dijk voor ons verboden gebied wordt. En wat vindt die andere 0,01 procent? Die geniet van fel geknetter, donkerbruine klap- pen en loeiende meercilinders. Bij de Classic GP Assen (het fotoverslag vind je op pagina 26 was ik nog maar eens getuige van volwassen mannen die in katzwijm vallen bij klassieke racers die hun luidruchtige deuntje opvoeren.Al overtreffen de decibellen met gemak de pijngrens, niemand van de toe- schouwers denkt er ook maar een seconde aan om zijn oren te bedekken.Voor de maximale beleving moeten de decibellen ongedempt binnenkomen, zo luiden de spelregels nu eenmaal. Slimme jonge ouders zetten hun kroost oorkappen op, genie- tende opa’s blijven daar liefst zo ver mogelijk van. Terwijl ook zij moeten weten dat er iets niet helemaal klopt als de trommelvliezen letterlijk in hun oren vibreren. In augustus reed ik de elektrische Energica Experia en die motorfiets is voor mij dit jaar een van de grootste verrassingen. De motor doet alles wat hij moet doen, stuurt prima en gaat als een kogel. Om twee redenen zou ik hem toch niet kopen: de (te) hoge prijs en de actieradius en de daarbij behorende droogval-angst. Het gebrek aan uitlaatgeluid staat niet in bovenstaand rijtje inderdaad. Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar bij een motor voor dagelijks gebruik vind ik de stilte prettig voor mijn omgeving en voor mezelf. Bij klassieke racers is dat anders. Je moet er niet aan denken dat een Moto Guzzi V8 slechts wat giert, een Manx piept als een castraat of dat een kwartliter-Honda-zescilinder zoemend voorbijkomt. Die dingen moeten brullen, die moeten de oren niet strelen, maar pijnigen.Van masochisme moet ik niets hebben, maar van dat laatste krijgt een mens nog spontaan kippenvel op de armen. Zo mooi. Dank eigenaren van de klassieke Nortons, Gilera’s, NSU’s en Honda’s dat jullie je klassiekers tijdens de Classic GP voor ons, kijkers en luisteraars, aantrapten. Eén ding begrijp ik niet en hopelijk kan iemand mij dat uitleggen. Opstartende klassiekers worden in geluid nog bijna overstemd door piepjes van eveneens opstartende mobiele tele- foons. Het is onwaarschijnlijk hoeveel mensen het brullen van motoren vastleggen op hun smartphone. Wat gebeurt er met al die filmpjes? Bekijken en beluisteren de makers ze later thuis? Gedempt licht, mooie triple erbij, haardvuur aan en dan de telefoon op tien? Ik leer graag wat je met zulke video’s doet. Laat het me weten op ad@motoplus.nl . Ad van de Wiel 5 INHOUD
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3