Het Motorrijwiel 180
Toen Chris Groeneweg in 1994 van Kawim over- ging naar Kawasaki Nederland mocht hij met de vut. Na meer dan een halve eeuw sleutelen, uit- vinden en pionieren lonkte eindelijk de verdiende rust.“Natuurlijk heb ik daarvan geen gebruik gemaakt! Mijn handen moeten altijd blijven bewegen”, vertelt de nog immer jeugdig ogende en haarscherpe Groeneweg. Het was nog veel te vroeg voor een afscheid voor ‘Mister Kawasaki’. Casanova De eerste Kawasaki die Groeneweg ooit zag, was een 85cc-tweetakt-eencilindertje. Het was 1967 en de vermaarde Henk Vink had het Japanse merk net binnen weten te hengelen. Vijftien jaar eerder begon Groenewegs carrière als techneut. “Rechtstreeks van de ambachtsschool begon ik aan brommers en motoren te kloten. De passie voor motoren was er gewoon, die is niet met de paplepel ingegoten. Mijn vader was timmerman in de bouw. Die reed alleen motorfiets omdat het een goed- koop vervoermiddel was.” Groeneweg begon in 1952 bij Harrie Meijer in Badhoevedorp.“Die oude Harrie had een dump- voorraad oude leger-Harleys gekocht en die moest ik ‘ontgroenen’. Die heb ik als nieuw en voor civiel gebruik gemaakt met andere lak, voorvorken en zadels.” 21
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3