Het Motorrijwiel 179

TOEKOMST VOOR HET VERLEDEN Tientallen heroïsche racers genoten tijdens vorige Classics-edities van een stressloze reünie met hun gewezen concurrenten.Vijftienvoudig wereldkam- pioen Giacomo Agostini en racelegendes als John Surtees, Luigi Taveri, Carlo Ubbiali en Jim Redman stonden in de spotlights. De lijst is eindeloos lang, maar voor de post-coronaperiode wilde de organi- satie het iets rustiger aandoen, met extra racesessies voor de minder bekende petrolheads op machines uit vervlogen tijden. Dit jaar werd de terugkeer van het publiek gevierd met een heerlijk tweedaags racefestijn voor alles wat rookt, stinkt en oud en snel is. Het circuit is met de recente aanleg van een aantal verbrede grindbakken een stuk veiliger geworden en bij het insteken van de beruchte Raidillon is de vangrail naar achteren verplaatst, zodat er beter zicht is om de helling te kunnen insturen. Daar werd tevens een nieuwe tribune geplaatst, die een fenomenaal uitzicht biedt. De voor de ouderen onder ons welbekende klette- Er waren ook wat trial-hindernissen uitgezet en daar kwam best wat oud spul op af. In de vorige eeuw trokken de coureurs van het Continental Circus na de TT van Assen naar Spa-Francorchamps, om er traditioneel in het eerste weekend van juli de strijd om de wereldtitel voort te zetten. Nadat de Belgische Grand Prix in 1991 van de kalender werd geschrapt, ontstond er een leemte, die sedert 2003 steevast wordt ingevuld met de populaire Bikers’ Classics. Dit jaar was het evenement terug, mét publiek! | Tekst en foto’s: Patrick De Muynck | Laverda SFC 750 uit 1975 in actie. Legendarisch uitzicht voor vele legendarische machines. Eric Lejeune, zoon van drievoudig trialwereldkampioen Eddy, op zijn Honda CB175. 66 REPORTAGE BIKERS’ CLASSICS

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3