Het Motorrijwiel 178

RACE TEGEN DE SECONDEWIJZER Al bijna een eeuw lang worden er in binnen- en buitenland zeer extreme motoren gebouwd om net even sneller te zijn dan de ander. De motorsprint stamt oorspronkelijk uit Engeland, waar al in de jaren twintig van de vorige eeuw rijders pro- beerden om vanuit stilstand zo snel mogelijk de kwartmijl (402,336 meter) af te leggen. De sport was mateloos populair. Na de Tweede Wereldoor- log werd op Santa Pod in het Engelse Podington een permanente dragrace-locatie ingericht op een niet meer in gebruik zijnd vliegveld van de Royal Air Force. De populaire sport waaide over naar Californië in de Verenigde Staten, waar in de droge rivierbeddingen van de Mojave-woestijn telkens twee rijders het tegen elkaar opnamen. Dit om het competitiegevoel te vergroten. Deze vorm van racen wordt dragracing genoemd. Het klinkt alle- maal erg eenvoudig: de sprinter die als eerste de eindstreep bereikt, is de winnaar en gaat naar de volgende ronde. Het is het bekende knock-outsys- teem. De reactietijd is in de dragsport essentieel, want de uitslag van de race kan worden bepaald met tijdsverschillen van minder dan een duizend- ste van een seconde. Sprintbanen moeten mini- maal zes meter breed zijn, dragracebanen twaalf meter. In de dragrace worden de rijders ‘getriggerd’ door een startsignaal, in de sprint bepaalt de rijder zelf wanneer hij start.Wanneer je in de dragrace bij de start een halve seconde verliest, maak je dat op de kwartmijl nooit meer goed, ongeacht het Sprinten is een unieke vorm van motorsport, waarbij naast de machine de coureur op de tweede plaats komt. De gebruikte motoren behoren tot de krachtigste in de motorsport. De snelheidsduivels hebben maar één doel: vanuit stilstand een vaste afstand afleggen in een zo kort mogelijke tijd. Opperste concentratie en een zo krachtig mogelijke motor zijn dé ingrediënten voor een overwinning. De grote truc is op tijd wegrijden en de motorfiets op koers houden. Het is een race van de rijder tegen de klok. | Tekst: Erik Meesters, Peter van Ek; Foto’s: Archief Stichting Münch by Meesters, Jan Heese | Met Henk Vink was spektakel verzekerd, hier op Zandvoort in 1983. 46 REPORTAGE HISTORIE MOTORSPRINT EN DRAGRACE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3