Het Motorrijwiel 177

In de achtervolging Op de een of andere manier hadden de Engelsen midden jaren zestig waarschijnlijk door dat er in Japan een grote viercilinder werd ontwikkeld. Triumph, dat toen al bij BSA hoorde, bouwde in elk geval de al langer in de planning liggende 750cc- driecilinder en Norton bouwde de oude 750cc- twin in een nieuw ontwikkeld dubbel wiegframe. Het resultaat van dat laatste heette Commando en stond in 1967 op de Earls Court-show, om in 1968 op de markt te komen. In 1969 debuteerde de BSA Rocket 3, nog net op tijd voor de komst van de Honda CB750. Op wat er een paar jaar later, in de zomer van 1972, in de vorm van de Kawasaki Z1 900 kwam, bleven de Britten echter het antwoord schuldig. Het bleef bij de 58 pk uit de driepitter van de Rocket 3 en de sterk daarmee verwante Triumph Trident, en de 50 tot 58 pk van de Norton-twin, afhankelijk van uitvoering. Daar- mee stond het Engelse trio al achter op de Japanse 750’s van die tijd, net als overigens de BMW R75/5. Qua gewicht is de Commando 750 in elk geval zo’n twintig kilo lichter dan de BMW en BSA of Triumph, iets wat je tijdens het rijden ook duide- lijk voelt. Eerst mag ik echter een rit maken op de BSA Rocket 3 van 1969. In tegenstelling tot de Triumph Trident T150 die ik vorig jaar reed, heeft de BSA de originele, zwaar werkende koppelingsbediening zonder hydraulische ombouw. Dat eist nogal wat van het uithoudingsvermogen van mijn linkerhand, totdat we in een verkeersarmer gebied komen. Wel heeft de BSA een nieuwere, later gemonteerde 83

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3