Het Motorrijwiel 177
60 58 68 42 10 REPORTAGE Top Mountain Motorcycle Museum 14 RIJ-INDRUK Rikuo AC350 20 REPORTAGE Royal Enfield Project Origin 24 INTERVIEW Fred Dolstra en Gerrit Veldscholten 32 PRAKTIJK Zelf een tellerbehuizing maken 36 REPORTAGE Kawasaki KZ400 42 ZWARTE GAT Gerrit Wolsink 44 REPORTAGE Harley-Davidson 32VL Koslow OHV- hillclimber/dirt-track-racer 50 REPORTAGE 200 Mijl van Imola-revival 58 REPORTAGE Moto Retro Wieze 60 REPORTAGE 30 jaar Yamaha GTS1000 68 REPORTAGE Moto Guzzi V8 (1955-1957) 82 RIJ-INDRUK BSA Rocket 3 – Norton Commando 750R 90 RIJ-INDRUK Royal Enfield Classic 350 Discretie en V8-technologie Juice-channels zijn tegenwoordig helemaal hip. Voor wie het nog niet weet: het zijn websites gevuld met de ene na de andere schaamteloze roddel. Zelfs roddelinstituten als Privé en Story verbleken naast alle achterklap die hier zonder enige vorm van wederhoor te lezen is. Hoe sappiger, hoe beter. Dat het de hoofd- personen uit de roddel kan beschadigen,‘hoort er allemaal bij’. Prijs je dan oprecht gelukkig dat er ook nog mensen zijn als Fred Dolstra en Gerrit Veldscholten. Deze twee heren doen vanaf pagina 24 hun verhaal. Voor juice-channels hadden ze een onuitputtelijke bron van informatie kunnen zijn: decennialang maakten ze als monteurs deel uit van het mondiale rennerskwartier. Het waren de hoogtijdagen van vermaarde wildebrassen als Barry Sheene. Dit duo zat pontificaal op de eerste rang. Dat zou een stortvloed aan ‘juicy’ roddels kunnen opleveren, maar daarvoor is dit duo veel te discreet. Een hele rits e-mails voorafgaand aan het interview stond allemaal in het teken van dat ene ding: niemand mocht worden beschadigd! Pas nadat Veldscholten en Dolstra die garantie hadden, deden ze hun verhaal. Gelukkig valt er nog steeds een heleboel te genieten als twee insiders de ene na de andere anekdote opdissen. Ooit geweten dat vliegveld Zestien- hoven – dat nota bene volop in gebruik was – dienst deed als testbaan? Of dat Boet van Dulmen een set nieuwe cilinders inreed door over de openbare weg van zijn woning naar het huis van zijn mon- teur te rijden? Of dat Aprilia voor veel geld racemotoren verkocht die verre van uitontwikkeld waren? Blijkbaar is die praktijk in het zuiden van Europa van alle tijden. Het verhaal over de legendarische V8 van Moto Guzzi bewijst eens te meer dat sommige fabrikanten hun producten in het veld laten rijpen. Gescheurde big-ends, koelingsproblemen en gescheurde krukwangen vormen slechts het topje van de ijsberg aan technische malheur bij de legendarische achtcilinder. Tussen 1955 en 1957 moeten in Mandello del Lario heel wat nachten zijn doorgehaald, want de eerste en de laatste V8 verschillen technisch als dag en nacht.Wel zuur dat de Guzzi net betrouwbaar was (en 80 pk bij 12.500 toeren leverde) toen hij de mottenballen in moest. Voor deze keer haalt Het MotorRijwiel de vermaarde Itali- aan daar weer vandaan. Rik van Eycken duikt diep in de geschiedenis van de motorfiets die dankzij diens geniale ontwerper Giulio Cesare Carcano geschiedenis schreef. Door de aderen – de juice-channels als het ware – van Carcano, Dolstra en Veldscholten stroomt de liefde voor techniek en niet de noodzaak om gemakkelijk te scoren. De Nederlanders doen dat door niemand te beschadigen en de Italiaan koos voor het ontwikkelen van een V8 in de tijd dat een vier- in-lijn nog een technologisch hoogstandje was. Het levert in beide gevallen mooi leesvoer op. Ad van de Wiel 36 5 INHOUD
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3