Het Motorrijwiel 177

CEMOTOR PUR SANG Omdat de V-twin het donderende centrale middelpunt van de racer is, beginnen we met het motorblok. Dat heeft het Koslow-kopklep- mechanisme. Andrew Koslow uit Chicago was een bekende racer. Hij was kampioen heuvelklim, maar ook werkzaam als ingenieur bij de Excelsior-fabriek. Hij ontwikkelde daar de ombouwkit om van de 750cc-Excelsior-kop-zijklepper een veel snellere kopklepper te maken. Hiervan maakte Excelsior naar zeggen 24 motorfietsen, waarvan er waarschijnlijk nog maar twee bestaan. Deze zijn in het museum Wheels Through Time in Maggie Valley, North Carolina, in de Verenigde Staten te zien. Midget car racing Hans Devos, eigenaar van deze bijzondere Harley-Davidson-racer, vertelt over de Koslow-geschiedenis. “Door de tegenvallende verkopen na de beurskrach in 1929 in Amerika besluit eigenaar Ignace Schwinn de Excelsior-fabriek te sluiten. Koslow mag de blueprints hebben van de ombouwkit die hij heeft ontwik- keld voor de Excelsior-racers. Na de sluiting van Excelsior maakt Koslow nieuwe cilinderkoppen voor de Harley-1.200cc-modellen V en VL. Deze hebben vier of twee kleppen per cilinder en soms wordt een blok ook met een door Koslow gemaakte carterhelft gebouwd. Veel heeft hij er niet gemaakt. Volgens de overle- vering waarschijnlijk maar een stuk of vijf en de meeste zijn gebruikt in Cooper-racewagentjes voor het toentertijd immens populaire mid- get car racing.” Als eind jaren twintig door de vele dodelijke ongelukken het immens populaire boardtrack-racen op de veelal houten kombanen wordt verboden, moeten de snelheids- junkies een andere tak van motor- sport gaan uitoefenen. Het wordt naast dirt-track vooral hillclimbing, een steile heuvel zo snel mogelijk beklimmen. Het wordt direct een groot succes, mede door deelname en volledige fabrieksondersteuning van ‘De Grote Drie’, de belangrijkste fabrikanten van motorfietsen op dat moment: Harley-Davidson, Indian en Excelsior. Zij realiseren zich terdege dat ze een winnende motor nodig hebben om de prestaties en duurzaamheid van hun producten aan het grote publiek te kunnen laten zien. Toen al was namelijk de slogan ‘Win on Sunday – Sell on Monday’ een feit. Racen bleek de beste reclame; als het publiek een motor zag winnen, wilde het ook een motor van dat merk kopen. Iets wat tijdens de Grote Depressie niet zo vanzelfsprekend was, dus elke motor was er eentje. Alcoholcarburateur De behoefte aan meer vermogen en dus betere prestaties zorgt voor het gebruik van verschillende technologieën. Een daarvan is het toepassen van kopkleptechnologie. Met de innovaties die Excelsior op het Super X-model toepast, slaagt de fabriek erin zijn eeuwige riva- len het nakijken te geven. Onder die rivalen is de Indian Altoona, die een vergelijkbare technologie toepast. De techniek van Andrew ‘Andy’ Koslow is op dat moment de beste; zijn blokken zijn simpelweg het snelste. Door Koslows techniek wint Joe Petrali's Super X OHV 45 in 1929 het National Hill Climb Championship en een jaar later is het de beurt aan Gene Rhyne om de titel te winnen. Ook de Koslow-hillclimb-Harleys zijn snel en krachtig.“Deze racer heeft het originele Harley-David- son-fabrieks-raceframe dat is ver- stevigd met een derde buis van het achterwiel naar de zadelbuis”, legt Hans Devos uit. Hij wijst naar het achterframe.“Kijk, je kunt hier heel mooi zien hoe dit frame is verste- 45

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3